zaterdag, december 06, 2008

Het Laatste Uur 014 - Ik was 14

Ik werd 14 eind 1976. Boney M stond op één in de BRT top dertig. Ik sloot me elke zaterdag op in de auto om ongestoord te kunnen luisteren. De rest van de week moest ik het stellen met de platen van mijn ouders. Nana Mouskouri, Deutsche Grammophon, James Last. Ge moogt van James Last zeggen wat ge wilt, maar In the mood en American Patrol heb ik voor het eerst gehoord dankzij hem. Dank u, James.

Bon. Het thema van Laatste Uur, zondagavond om 13u op Radio 1, is dus de muziek waar je van hield op je veertiende, twijfelend tussen kind en puber.

Eén singeltje hadden we. In huis gekomen toen de zus van mijn moeder trouwde en er dus een act voorbereid moest worden. De tantes en de nonkels deden iets grappigs op de melodie van Shame & scandal van Shawn Elliott. Dat moet rock 'n' roll zijn, dacht ik. Dat was bijna juist. Het was calypso.



Shame and Scandal zit er zondag niet in. Maar wel veertien andere platen van veertien andere mensen die in veertien andere jaren veertien waren. Ofwel luisteren, ofwel een abonnement nemen op de podcast.

Ik had ook nog graag "De Bremerstadsmuzikanten" laten horen, een sprookjesplaatje uit mijn kindertijd. Op de b-kant stond een liedje dat "Het Bremer rock en rollkwartet" heette. Salonrock'n'roll, gezongen door Martine Bijl, en lange tijd de opwindendste muziek die ik ter beschikking had. Ik ben er van de week speciaal voor naar mijn ouderlijke zolder geklommen. Helaas bleek het plaatje kapot. Op de zijkant gevallen en een stuk eruit. Of zoals mijn mama zei: een plaatje met een hoek af.

Volgende week is het thema "Steden". Zoek in uw platencollectie een lied dat in dat thema past, bedenk er een wervende intro van maximaal zestig seconden bij, neem die op met uw computer en stuur het werkstukje naar hetlaatsteuur@radio1.be. Zo komt u op de radio.

Labels:

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Mag ik dit blog voor één keer misbruiken voor een goed doel?

Al gehoord van "De Pluim"? Tien regionale zenders reiken (in samenwerking met de Koning Boudewijnstichting) een prijs uit aan mensen die zich op vrijwillige basis (dus onbezoldigd) inzetten voor een betere samenleving.

Eén van de genomineerden is Toogenblik, een sympathieke muziekclub in Haren (Brussel), compleet gerund door vrijwilligers. Mensen wier hobby het is om muziekliefhebbers (zoals u) te behagen!

Steun Toogenblik door (uiterlijk op 11 december) een stem uit te brengen op de site van TV Brussel!

Trouwens, hier kan je alle genomineerden voor de Brusselse regio bekijken.

Mijn dank is onmetelijk!

07 december, 2008 15:10  
Anonymous Anoniem said...

Eén en ander moet uiteraard ook gekaderd worden in de aanloop naar Het Laatste Uur van volgende week...

07 december, 2008 15:13  
Blogger koen fillet said...

@Marc: De zon staat grijs boven Haren-Buda!

07 december, 2008 15:50  
Anonymous Anoniem said...

@ Koen: dju, ben ik zò voorspelbaar? ;-)

07 december, 2008 20:29  

Een reactie posten

<< Home