woensdag, oktober 22, 2008

De moerbeitoppen ruisten

Gisteren moest ik raprap en onmiddellijk en nu direct een paar versregels van Anton Van Wilderode hebben. In mijn job is het altijd van raprap en onmiddellijk en nu direct. Ik zou Van Wilderode's achterneefje bellen, want het loopt mis met het museum dat in zijn woonst wordt ingericht. Het leek me een goed idee om het gesprek in te leiden met enige regels Van Wilderode.

Google. Veel eerste regels, maar een volledig gedicht rolde er niet meteen uit. Stress. Deadline nadert. En toen offreerde Google me dit:
De moerbeitoppen ruisten
God ging voorbij
Neen, niet voorbij, hij toefde
Hij wist wat ik behoefde,
En sprak tot mij
enzovoort enzoverder.

Ik trek dat uit de printer, lees dat voor op de radio, zeg dat het van Van Wilderode is, voer een prettig gesprek met achterneef en start plaatje. Klaar. Heerlijke job toch?

Luisteraars op hun achterste poten. Terecht. Ik blijk een gedicht van Nicolaas Beets aan Van Wilderode toegeschreven te hebben. En dat achterneefje gaf geen kik. Misschien was dat beleefdheid, misschien onwetendheid. Van Wilderode heeft die moerbeitoppen van Beets geleend en ze gebruikt als titel van zijn eerste bundel. Vandaar de verwarring.

Ik had nog dommer kunnen zijn. Ik had achterneef kunnen vragen hoe het komt dat hij Coupé heet, en niet Van Wilderode. Omdat Van Wilderode niet Van Wilderode heette maar Coupé.

Labels: ,

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

haast en spoed is zelden goed.

22 oktober, 2008 17:59  
Anonymous Anoniem said...

Cyriel Coupé is jaren verbonden geweest als leraar Nederlands aan het college in Sint-Niklaas. Niet gemakkelijk en streng als leraar, maar o zo virtuoos in het gebruik van de standaardtaal, ook in de klas. Allicht heel wat Rupelmondenaren die bij hem 'in de leer' zijn geweest ...

Of ruikt dit laatste te veel naar chauvinisme ...

24 oktober, 2008 14:40  
Anonymous Anoniem said...

Toch een leuk gesprek.
Vroeger was het oervervelend om na een saaie vergadering tussen 18 en 19 uur naar huis te rijden.
Niets interessants op de radio.
Nu is het een feest om op dat tijdstip naar huis te rijden en naar Feyten of Fillet te kunnen luisteren.

24 oktober, 2008 20:03  
Blogger dominiqueknitting said...

zoals ik zei, geen woord teveel (daar bezondig ik me dus wel eens aan)

27 oktober, 2008 10:59  

Een reactie posten

<< Home