zondag, oktober 12, 2008

Het Laatste Uur 006 - Film


Eigenlijk is Het Laatste Uur een radioprogramma, elke zondagnacht op 23u op Radio 1. Omdat het filmweek is op Radio 1 en omdat het Filmfestival is in Gent en omdat er plenty liedjes bestaan over films en acteurs, draaien we vandaag elf songs in het thema dinges, allez, ik zou het duizend keer zeggen.

1 Celluloid Heroes - Kinks
Ray Davis noemt zichzelf "the greatest ass in showbussiness". Ik ken er te weinig van om me daar een oordeel over te vormen.



2 Rattlesnakes - Lloyd Cole
(Pieter Jan De Smet) She looks like Eva Marie Saint in On the waterfront. Dan ziet die she er zo uit:



3 Brigitte Bardot - Tom Zé
(Lieven Verstraete) Ze is ondertussen verzuurd tot een soort rimpelig schildpadje, die Brigitte Bardot. Maar vroeger. Ah, vroeger...



4 Let's go to the pictures - Wreckless Eric
(Rick De Leeuw) Het zat Wreckless Eric altijd tegen. De dubbelelpee waarop ik Let's go to the pictures vond is bijvoorbeeld verkeerd geperst. Kant 1 en kant 3 op één plaat, kant 2 en kant 4 op de andere. En bij zijn debuut had zijn platenfirma het over Eric Wreckless inplaats van over Wreckless Eric.



5 Dieu est un fumeur de havane - Serge Gainsbourg & Cathérine Deneuve
(Barbara Rottiers) Uit de film Je vous aime. Ik ben niet zo'n Cathérine Deneuveman. Ik verdenk ze ervan dat ze met een BMW rijdt.



6 You can't always get what you want - The Rolling Stones
(Marc De Proft) Geen Charly Watts op drums. Producer Jimmy Miller heeft hem met handen en voeten proberen uit te leggen hoe de drums moesten klinken, maar Charly kreeg het niet voor mekaar. Doe het dan zelf, heeft hij gezegd. En dat heeft Jimmy Miller dan maar gedaan.



7 Kool Thing - Sonic Youth
(Henk De Corte) Gebruikt in Simple Men omdat Hal Hartley het a fucking good song vindt. Een naief dansje, noemde Henk de scene. En een naief dansje is het.



8 Supercalafajalisticespeealadojus - Alan Holmes & His New Tones
(Flip Feyten) In Mary Poppins spellen ze het woord lichtjes anders: supercalifragilisticexpialidocious. De film dateert uit 1964, en de componisten, de gebroeders Sherman, beweerden dat ze twee weken tijd nodig hadden om het woord te bedenken. De 78-toerenplaat van Alan Holmes is uit 1950. Andere melodie, maar componiste Gloria Parker had toch graag twaalf miljoen gehad van Disney voor het gebruik van "The Word".



9 Everyone's gone to the movies - Steely Dan
(Piet Vandenheuvel) Het gaat over Mr. LaPage, die jonge jongetjes uitnodigt om bij hem thuis 8mm-filmpjes te komen bekijken. Niet zo prettig als je zelf
Lapage
heet.



10 Bela Lugosi's Dead - Bauhaus
(Dominique Wittevrongel) Ik ben nogal oneerbiedig omgesprongen met de intro van Bela Lugosi's Dead. Kan je eigenlijk nog van een intro spreken als het minuten duurt vooraleer de zanger zijn mond opentrekt?



11 I do I do I do - Abba
(Gerry Vergult) Voor Gerry was het Muriel's Wedding die hem deed beseffen dat Abba straffe kost is. Mijn ogen gingen open toen Elvis Costello en Keith Richards zegden dat ze fan waren. En Luc Cosemans.



Volgende week is het thema "Liegen en Bedriegen". Op hetlaatsteuur@radio1.be kan je je ei kwijt. Mensen die de podcast zoeken moeten op het woord podcast klikken en voor de webpagina is dat het woord webpagina. Slaapwel.

Labels: , ,

9 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Het geheugen van een mens werkt raar. Er is een versie van You Can't Always Get What You Want die (zoals in de soundtrack) met orgel begint. En er is een andere versie die met een koor begint.

Die laatste versie kan je hier beluisteren:
http://www.youtube.com/watch?v=5xODSniE2dE&feature=related

14 oktober, 2008 00:08  
Anonymous Anoniem said...

Film deed/doet het niet echt, als 'muzikaal' thema, vind ik. Vond ik.

14 oktober, 2008 02:18  
Blogger koen fillet said...

@Gijs. Ah, interessant. Waar zit het zat het probleem, vind je vond je?

14 oktober, 2008 08:38  
Anonymous Anoniem said...

't Ja, probleem is een groot woord. Goesting is koop, nietwaar.

Ik kon mij (na een ganse dag SporZiaans geZaag, maar dit terzijde) niet vinden in de aan het thema film gerelateerde muziekkeuze, die in mijn oren van zeemzoet tot gitaalgeweldig saai klonk. Bij SuperCal..enz. ben ik afgehaakt.

Misschien sprak de geringe herkenbaarheid in al die jaren-stillekes-films ook te weinig tot de verbeelding. Who knows.

Was wel aangenaam verrast door Tom Zé. Bijna toverkollig hoe hij Brigitte Bardot articuleert. Een ontdekking, zeg maar.

14 oktober, 2008 15:09  
Anonymous Anoniem said...

Gitaalgeweldig ? Gitaargeweldig ! Uiteraard.

14 oktober, 2008 15:14  
Blogger koen fillet said...

@Gijs. Ah, nu begrijp ik het: jij bent jong! Dat probleem lost zich vanzelf op. (glimlacht)

14 oktober, 2008 15:21  
Anonymous Anoniem said...

Dat zou wel eens een vóór-barige conclusie kunnen zijn, vriend Koen. (lacht ook een glim)

14 oktober, 2008 16:41  
Anonymous Anoniem said...

Weg met 'Het laatste uur' want sedert de start van het programma, verschijnt hier nog nauwelijks iets op de blog. Jammer !
;-)

17 oktober, 2008 16:46  
Blogger koen fillet said...

@Gert. Dat je gelijk hebt. Ik moet me daarover dringend bezinnen. Meer zelfs. Conclusies trekken, leven beteren, opnieuw in gang schieten. Verman je, Fillet!

17 oktober, 2008 20:02  

Een reactie posten

<< Home