woensdag, september 10, 2008

Rien

Qua column is het nog altijd vakantie in de Knack Weekend. Columns worden ruim vooraf geschreven, vandaar. Voor de repliek van Linda moet u de papieren versie in huis halen en naar pagina 100 bladeren.


Ik ben afgedaald van de berg die we twee weken lang de onze mogen noemen, tot onder de platanen op het Franse dorpsplein, place de la Libération. Het is halfeen, het heetste moment van de dag. De lucht trilt en de autochtonen verschuilen zich. Enkel de bronzen generaal Jean-Jacques Basilien Gassendi negeert de siësta. Vanaf zijn marmeren zuiltje kijkt hij monumentaal voor zich uit. Vier leeuwen spuwen eau non potable ter zijner eer en glorie te zijner ere en glorie. Gassendi, inspecteur van de Napoleontische artillerie en held van de slag bij Marengo. Verder twee duiven, een magere kat die een oog mist en ik. Voor de rest is het plein leeg.

Ik sla een vlieg van mijn benen. Dat is al heel wat, Linda, want ik heb me voorgenomen niets te doen vandaag. Rien. De plannen voor morgen: rien. Vakantie is vakantie. Dit dorp lijkt het daar volmondig mee eens. Ici ne se passe rien du tout. Dat blijkt ook in de krantenwinkel. Tot in het kleinste Franse gat is Het Laatste Nieuws te koop, hier niet. Hier zelfs geen nationale Franse krant, de Tabac Presse levert enkel La Provence, een lokale krant die uit doorgaans welingelichte bron kan bevestigen dat er gisteren in de wijde omgeving volstrekt niets is gebeurd. Er werd gevoetbald, dat wel, en er werd petanque gespeeld. Henri Martin is overleden, de horoscoop voorspelt hoofdpijn voor het sterrenbeeld schorpioen en men overweegt airco te installeren in de metro van Marseille. Je zult het met me eens zijn, Linda, dat valt allemaal onder de categorie rien. De vlieg is halsstarrig. Als ik ze doodsla, staat dat morgen in de krant.

Ik nip aan mijn Ricard en met het oog op een pointe hoop ik dat er toch iéts gaat gebeuren op de place de la Libération. Een klein burenruzietje. Of dat er een auto over de eenogige kat rijdt. Hollandse toeristen die in hun soort Frans de weg vragen. Of dat desnoods de garçon, die me in ruil voor mijn zitje een tweede Ricard komt verkopen, aan zijn ballen zou krabben.

Maar niets van dat alles. Zelfs geen zuchtje wind, de driekleur aan de gevel van de Mairie is al die tijd bewegingloos gebleven. Ici ne se passe absolument rien. Parfait!

Labels:

21 Comments:

Blogger Isabelle said...

Parfait Inderdaad. Wat een prachtig stukje! Tegelijk vervult het me met een soort opluchting dat ik deze zomer niet naar de Provence ben getrokken. Anders overviel me bij het lezen van deze column namelijk een geheid een acute aanval van heimwee.En dat kan pijn doen. Nu was het net voldoende om mee te genieten van helemaal niets.

10 september, 2008 13:10  
Anonymous Anoniem said...

Een fraaie beschrijving van niets !

Het niemendal, waartegen de intrigerende dagdromerij o zo mooi, hoewel licht gewelddadig, afsteekt.

10 september, 2008 13:40  
Anonymous Anoniem said...

enfin ge hebt toch goed weer gehad.
wij hebben ookk rien gedaan,maar dan zonder zon ,maar dat heeft ook zijn voordelen.
beste koen fillet ge kunt het enorm goed zeggen (zegge schrijven)

10 september, 2008 14:44  
Anonymous Anoniem said...

Het nihil, Koen, staat dat al op de Lange Lijst ? Of zou dat te moeilijk zijn : geen barst, geen moer, geen reet, noppes. Non, rien de rien. Nee toch.

Ah ja, ik zou het nog vergeten met al die besognes rond het Laatste Uur, puik die rien column ! Ben benieuwd naar het antwoord van Linda.

10 september, 2008 15:00  
Blogger koen fillet said...

Ik had bij mijn voorafje op de column nog kunnen vertellen dat het doormailen van dit stukje naar de redactie niet simpel was, wegens geen "ouiffi" op onze berg. MacDonalds France biedt wifi aan, maar daar moest ik twintig kilometer voor rijden. En twintig terug.

10 september, 2008 15:22  
Blogger Isabelle said...

En dat is dan weer niet niets.

Twee weken internetloos zijn, dat lijkt me goed voor de gezondheid.

10 september, 2008 16:42  
Anonymous Anoniem said...

En dan te bedenken dat je op een steenworp verwijderd was van de plaats waar ze momenteel de BigBang naäpen, ttz. trachten .

10 september, 2008 20:35  
Anonymous Anoniem said...

't Jonge, 't Jonge Koen, 40 kilometers rijden voor niets !

10 september, 2008 20:40  
Anonymous Anoniem said...

Maar allez, ge zijt toch goed terug op dienen berg geraakt.

11 september, 2008 10:58  
Anonymous Anoniem said...

@Agatha: 40 kilometer, en de rest? Hoever is het naar dat hol van Pluto?

Dat 'niets' heeft in ieder geval een lollige column opgeleverd.
Waarvoor ik Koen niet dankbaar genoeg kan zijn!

't Is al erg genoeg in dit tranendal...

11 september, 2008 12:43  
Anonymous Anoniem said...

Heer Fillet,
Ik hou wel van een rustige vakantie, maar... een mens is altijd op zoek naar prikkels (anders zou hij des morgens zijn bed niet uitkomen) en ik zie toch graag tenminste iets bewegen.
Kunt U daar ter plaatse niet zelf voor wat ambiance zorgen? Laat uw verbeelding werken.
Met vriendelijke groeten,
De Drs.
P.S. Hier schijnt voorlopig de zon.

11 september, 2008 12:53  
Blogger koen fillet said...

@Drs Johan enzovoort. Ik ben absoluut niet op zoek naar prikkels. Het kan me niet rustig genoeg zijn. Of juister: er mag vanalles gebeuren, als ik maar niet mee moet doen. Ik kijk wel.

11 september, 2008 13:34  
Blogger koen fillet said...

Per mail is me ter ore gekomen dat het niet "ter zijner eer en glorie" is, maar "te zijner ere en glorie". Ik heb de tekst in die zin aangepast. En ik hoop dat het "ter ore komen" is en niet "te oor komen", ik zeg maar wat.

11 september, 2008 13:37  
Anonymous Anoniem said...

Awel, dat pakt mij nu se, Punt. De manier waarop je gebald achter Koen staat.

Ja, Koen, hij weet de nihilistische momenten lollig in en uit te kleden. Laat ons inderdaad niet dankbaar genoeg zijn, al was het maar voor even.

11 september, 2008 13:49  
Anonymous Anoniem said...

niet teveel prikkels,want daar krijg ik migraine van.
RUST aub tijdens de vakantie

12 september, 2008 07:18  
Anonymous Anoniem said...

Gisteren - dank zij de feiten van Fillet - nogmaals met de neus op het belang van het akkefiet-woordje 'de' gedrukt.

Inderdaad. "Ah, Koen, hij weet de nihilistische momenten lollig in en uit te kleden" klinkt niet alleen anders maar heeft ook een andere draagwijdte dan "Ah, Koen, hij weet nihilistische momenten lollig in en uit te kleden".

Gans anders.

12 september, 2008 12:25  
Anonymous Anoniem said...

Koen, ik mis je heel hard in Ongehoorde Meningen. Ik weet het, ik zou op zondagavond moeten luisteren, maar dat is er nog niet van gekomen.

Doodjammer, vind ik het, dat de beste presentatoren soms een plekje in het diepst van de nacht krijgen. Voor Mark Lefever, bijvoorbeeld, moet je ook al opblijven tot middernacht.

Je zal me niet horen zeggen dat Lieven Vandenhaute een slechte presentator is. Maar jij bent stùkken sympathieker, Koen.

13 september, 2008 18:55  
Anonymous Anoniem said...

Ja, wat is dat nu; Ongehoorde Meningen zonder Koen Fillet.
Kan niet, mag niet!

13 september, 2008 21:39  
Anonymous Anoniem said...

En Koen, zit alles snor ? voor morgen ?

13 september, 2008 22:59  
Blogger koen fillet said...

Haha.

Het wordt tOp. De beste aflevering ever. Of toch zeker de tweedebeste!

13 september, 2008 23:31  
Anonymous Anoniem said...

Ik vind dat jullie allemaal wat overdrijven... zo goed is dit stukje nu ook weer niet. Koen zal dit wel durven toegeven. Ben ik zeker van.

13 september, 2008 23:38  

Een reactie posten

<< Home