zondag, september 21, 2008

Het Laatste Uur 003 - De Koebel


Het is zondagnacht. Slechts een handvol fijnproevers is nog wakker. Op Radio 1 begint Het Laatste Uur. Dat gaat zo:

1. Honky tonk women - Rolling Stones
(Frank Vander Linden) De aandachtige luisteraar annex Stoneskenner zal opmerken dat dit een versie van Honky Tonk Women is met een afwijkende tekst. "Strolling on the boulevards of Paris, as naked as the day that I will die. The sailors, they're so charming there in Paris, but I just can't seem to send you off my mind".

2. Cavern - Liquid Liquid
(Luc Janssen) Week na week heb ik teveel muziek voor het aantal minuten dat voorradig is tussen 23 en 24 uur. Ik heb dus een weinig Liquid Liquid afgeknepen, zodat we sneller aan het koebelstuk komen. En het liedje van The Sweet waar Luc naar verwijst zou wel eens Little Willy kunnen zijn.



3. Once in a lifetime - Talking Heads
(Dirk Houbrechts) U hoort de live-versie uit Stop Making Sense, wegens nog meer koebellen dan op Remain in Light. Hieronder de originele versie en de briljante clip.



4. Could you be loved - Bob Marley
(Chris Dusauchoit) Niet zozeer de koebel, maar wel de koe zelve staat hier centraal. Volgens Chris. Koetje be loved. Hihi.
"The road of life is rocky and you may stumble too. So while you point a finger, someone else is judging you". Die woorden heeft Bob Marley gerecycleerd uit zijn eigen nummer Judge Not.

5. Don't fear the reaper - Blue Oyster Cult
(Piet Vandenheuvel) Piet beweert dat het More Cowbellfragment op YouTube circuleert, maar het is niet zo makkelijk terug te vinden. Werkt dit linkje nog?

6. Low rider - War
(Jan Demol) Het is sterker dan mezelf: ondanks de dreigementen heb ik de intro toch een klein ietsiepietsie beetje onder Jan's laatste woorden gefoefeld. Voor mijn klokkenspel ben ik niet bang, ik ben een kop groter dan Jan.



7. Spill the wine - Eric Burdon
(Willem Wallyn) Eric Burdon laat zich begeleiden door de groep War, die van hierboven. Willem herinnert zich een koebel, maar die is er dus niet. Een schoon voorbeeld van hoe ons geheugen werkt. Slecht.

8. Warnin' - Goebel Reeves
Mocht u aandrang voelen te gaan jodelen, volg een cursus.

9. Goin' up the country - Not Drowning, Waving
(Marc Reugebrink) Obscuur. En het zal er niet op beteren, want ik zorg zelf voor verwarring, ik noemde ze in de afkondiging Not Waving, Drowning, verdomme. Vrijwel onvindbaar, maar onderschat de VRT-vinylotheek niet. YouTube gebaart van krommenaas. Ik maak me er dus vanaf met de bekende Canned Heat versie.




10. Boch oi - Alpendub
(Barbara Rottiers) Hm, mijn bewering dat je de twee CD's van Alpendub gratis op het internet kan vinden, schijnt niet te kloppen. Hun website zit enkel nog in de cache van Google. En de mp3'tjes die je daar kon downloaden zijn dus foetsie. Dju toch. Hier een kleine troost.

11. Hey ladies - Beastie Boys
(Pieter Jan De Smet) Ik ben Pieter Jan diep en diep dankbaar omdat hij hiermee komt aandragen. Want ik leer bij. Ik ben namelijk niet into hip hop. Ik ben meer into folk enzo. Ik ben altijd in een wijde boog om rap en aanpalende straten heengelopen. Maar nu ik Hey ladies heb gehoord, overweeg ik de aanschaf van Paul's Boutique. Dat is toch hip hop, hé, Beastie Boys?



12. Steel mill - Steel Mill Peddlers
(Eddy Bilkin) Behalve wat Eddy erover heeft verteld, weet ik niks van de Steel Mill Peddlers. En het internet hult zich ook in stilzwijgen. De Peddlers zullen nogal verschieten als ze hun afrekening krijgen van Sabam. Op de radio geweest! Met een b-kantje dan nog. Champagne!

Nà. Klaar. Bedtijd. Volgende week is het thema "Dorst". Stuur uw bijdrage naar hetlaatsteuur@radio1.be. En abonneer u op de podcast. En surf eens naar de webpagina, dan kan u al nadenken over de thema's van de volgende drie weken. Dodo.

Labels: , ,

24 Comments:

Blogger Unknown said...

Het is je gelukt een koebel-programma te maken zonder drumsolo van Sheila E.
Straf en jammer tegelijk.

22 september, 2008 10:49  
Anonymous Anoniem said...

Niet alleen de N.VA maar ook de koebel kan de staart van de hond doen kwispelen. Zoveel is nu wel duidelijk.

22 september, 2008 11:34  
Blogger koen fillet said...

@HenkDeCorte. Zoals de grote Paul Weller in de eerste plaat van het eerste Laatste Uur al zong: What you give is what you get. Niemand heeft Sheila ingezonden...

22 september, 2008 11:42  
Anonymous Anoniem said...

t'zijn altijd dezelfde
zoals in de politiek of in de voetbal
dixit knack

22 september, 2008 14:11  
Anonymous Anoniem said...

Zovele koebellen, Koen. Ik voelde de slapende reus in mij ontwaken. Jammer dat de vrouwe zo vlak voor middernacht meer sympathie voelt voor klein duimpke.

Ah ja, de vrouwe voelde zich aangesproken door die 'dodo'. Ze sprak lovend over jouw blanke pit. Vreemd.

22 september, 2008 14:26  
Blogger koen fillet said...

@Anoniem. U kan slechts op één manier voorkomen dat het altijd dezelfden zijn, anoniem. En dat is zelf meedoen.

22 september, 2008 14:28  
Anonymous Anoniem said...

Hoe kom ik potverdomme aan een micro?

22 september, 2008 14:37  
Anonymous Anoniem said...

Ik bedoel, dan heeft een mens zowaar 2 multimedia-pc's in huis, maar een micro?

22 september, 2008 14:37  
Blogger koen fillet said...

@Punt. Waarschijnlijk zit er een microfoon ingebouwd in je computer. Ook waarschijnlijk: daar ga je geen goeie opnames mee kunnen maken. Vind je het de moeite om een paar euro te investeren in een headsetje?

22 september, 2008 15:11  
Anonymous Anoniem said...

ik ben niet slim genoeg
ween,ween
toch een zeer goed programma

22 september, 2008 15:47  
Blogger Sunshine said...

Ik weet niet of het toegelaten is hier problemen in de groep te gooien, maar ik waag het er toch maar op.
Ik moest eerst en vooral toegeven dat ik op technisch vlak nooit de eerste van de klas was. Ik heb zelfs nooit een technisch vak gevolgd trouwens, vandaar misschien.
Ik heb mij geabonneerd op de poscast van het laatste uur en het staat intussen in mijn i-tunesbibliotheek. 'k Ben al heel trots dat mij dat gelukt is.
Maar hoe krijg ik dat op mijn Ipod? Songs erop zetten gaat zonder probleem, maar die podcast wordt precies niet mee gesyncroniseerd.
En om nu een uur achter mijn pc te zitten luisteren, daar heb ik 't geduld niet voor.

22 september, 2008 15:47  
Blogger koen fillet said...

@Sunshine. "Ergens" in iTunes kan je aanvinken welk soort bestanden automatisch gesynchroniseert moeten worden.

22 september, 2008 15:55  
Blogger koen fillet said...

@Koen Fillet. U bedoelt "gesynchroniseerd" waarschijnlijk?

22 september, 2008 15:55  
Blogger koen fillet said...

@Koen Fillet. Inderdaat.

22 september, 2008 15:56  
Anonymous Anoniem said...

Mij hebt ge alvast overtuigd, Koen Fillet. Ik heb die blote borsten uit mijn cabine gebonjourd en vervangen door een grote koebel. Ge moogt gerust zijn !

22 september, 2008 15:58  
Anonymous Anoniem said...

zie je wel dat we niet allemaal slim genoeg zijn
ik zal alvast blijven luisteren
daar ben ik al content mee
dank u

22 september, 2008 16:11  
Anonymous Anoniem said...

In theorie ben ik jawel een fijnproever. Vandaar dat ik gisterenavond ook voor de verscheurende keuze stond : jouw koebel, Koen, of Alejandro Amenábars 'Mar adentro' op Canvas. Ach, kiezen is verliezen, zelfs voor fijnproevers.

22 september, 2008 17:11  
Anonymous Anoniem said...

Nog een koe-bel tipje: The Rapture - House of Jealous Lovers, hippe vogels die een paar jaar geleden de koe-bel terug lanceerden in NY city, en gretig navolging kende in de zogenaamde punkfunk wereld. Uiteraard ook vriendjes van Stephen en David van Zaki, die trouwens in hun Nite Versions ook dit onderschatte instrument wel eens bovenhalen. Maar dit is misschien niet Radio 1 gerichte muziek?

22 september, 2008 17:12  
Blogger koen fillet said...

@ieviewonder. Tussen 23u en 24u 's nachts is er nog nauwelijks onderscheid te maken tussen Radio 1-gerichte en niet-Radio 1-gerichte muziek.

22 september, 2008 17:37  
Blogger Sunshine said...

@Koen: 't is me gelukt, dankjewel!
Nu ben ik op weg voor een paar uur luisterplezier. Heerlijk!

22 september, 2008 18:40  
Anonymous Anoniem said...

Zo'n koebel-muziek is toch echt wel één van de aimabele alternatieven. En niet alleen voor internet- of couch-potatoes. Zou het, nu Bourgeois de plaat poetst, niet méér aan bod kunnen komen ?

22 september, 2008 23:16  
Blogger Maarten said...

Die 'cowbell' uit saterday night live vind je hier.

http://www.youtube.com/watch?v=EVbAuMr5eac

btw mijn felicitaties met het programma.
Misschien moet ik er ook eens aan beginnen. Maar praten met een micro lijkt me moeilijk.

23 september, 2008 16:25  
Blogger Geert Simonis said...

Beastie Boys is wel degelijk hiphop. Among other things. Maar 't is BeastIE niet BeastY. Dat zou moeten staatn voor Boys Entering Anarchistic States Towards Internal Excellence.

25 september, 2008 15:24  
Anonymous Anoniem said...

Ik lig nog heelder dagen plat van het lachen als ik aan de cowbell-sketch terugdenk.
Check dit ook eens uit...
http://www.morecowbell.dj/
sam d.

26 september, 2008 14:25  

Een reactie posten

<< Home