zondag, juli 27, 2008

Stel

Stel: u gaat naar een voorstelling. Een try-out van een of andere standup comedian, bijvoorbeeld. Stel: Wim Helsen. En stel: hij spreekt de zaal aan. Hij stelt een vraag. Aan de volledige zaal. Niemand zegt iets, u kent dat.


Stel: Wim geeft een tip. De gebroeders Wright is de tip. Nog altijd zegt niemand iets. Het is een onbruikbare tip, Wim weet wel wat hij doet.

En stel dat Wim dan het eerste woord weggeeft, en het tweede: Alles... is... Stilte in de zaal, beetje ongemakkelijk, er wordt gekucht. Wim kijkt met verwachtingsvolle ogen de duisternis in. Stel dat hij nog één lettergreep meer geeft: Alles... is... in...

Stel dat het je dan plots te binnenschiet, je voelt dat de lucht zich uit je longen richting stembanden verplaatst, je wil je vinger opsteken, behulpzaam zijn, ik ga het zeggen, Wim, ik ga het zeggen... Stel.

Niet doen. Niet doen.

Labels:

19 Comments:

Anonymous Anoniem said...

dan denken ze dat ge er de vorige avond al waart, terwijl ge gewoon in zijn boekske hebt gelezen. Maar het was wel grappig, dat wel.

27 juli, 2008 11:21  
Anonymous Anoniem said...

goh, gesteld dat je dat het toch zou zeggen, dan zou je antwoord misschien direct ook een bewijs van de juistheid van de stelling zijn? en daarbij, wim een tikje uit zijn evenwicht zien, da's best ook grappig, toch?

27 juli, 2008 12:33  
Anonymous Anoniem said...

ik had de indruk dat je god aan het interviewen was
ik vond hem wel goed

27 juli, 2008 15:32  
Blogger koen fillet said...

Wie zich afvraagt waar anoniem naar verwijst:
Altijd Prijs, Radio 1. Doorklikken naar audio.
Maareuh, anoniem overdrijft. Alweder.

27 juli, 2008 15:39  
Anonymous Anoniem said...

...evenwicht?

27 juli, 2008 15:42  
Anonymous Anoniem said...

Yep. Ooit geen try-out meegemaakt met Wouter Deprez. In de val getrapt. Zòdanig aangepakt dat het publiek met mij medelijden kreeg en het Wouter ook liet weten bij de evaluatie.

En toch ben ik nu nieuwsgierig naar het verdere verloop van dit verhaal...

27 juli, 2008 16:02  
Blogger koen fillet said...

@Youri. Nee, niet evenwicht. Dat klopt ook niet, he Youri. Alles is in evenwicht, dat is gewoon niet waar. Dat zou Wim Helsen nooit beweren.

@. Het was donker in de zaal. Zoals het hoort.

27 juli, 2008 16:16  
Anonymous Anoniem said...

Iets anders: we zijn hier overeengekomen dat jij vanaf volgend jaar Zomergasten moet presenteren op Canvas.

27 juli, 2008 16:58  
Blogger koen fillet said...

@stinus. Mijn ijdelheid wordt hier nog geen klein beetje gestreeld. Het canvasopperhoofd heet Jan Stevens. Je kan hem proberen te overtuigen op jan.stevens@vrt.be. Doe hem mijn groeten.

27 juli, 2008 17:19  
Anonymous Anoniem said...

hm,eenvoud siert nog altijd een beetje de mens.
een radiostem zeerzeker ,maar een tévégezicht,hmmmmm

27 juli, 2008 20:28  
Anonymous Anoniem said...

Ah? Ook geweest, ja? Ik vond Wim weer tekenen tonen van organisch naar iets toegroeien. Alleszins. Maar ik wist het antwoord niet.

27 juli, 2008 20:36  
Anonymous Anoniem said...

Oeps. Iets rechtzetten. "Ooit geen try-out meegemaakt met Wouter Deprez." heb ik getypt.
Dat had "Ooit een try-out meegemaakt met Wouter Deprez." moeten geweest zijn.

Maar verder: bij Wouter Deprez was het nièt donker. Overigens nog nooit meegemaakt, dat het pikkedonker was tijdens een voorstelling van een standupper.

Nu zie ik Wim Helsen nooit de streken van Deprez uithalen (ik denk maar aan wat Deprez met Dani Klein uitgehaald heeft in Man Bijt Hond). 't Zal dus allemaal wel niet zò erg geweest zijn...

27 juli, 2008 23:05  
Anonymous Anoniem said...

Nog vergeten te zeggen: hoe ik het zum kotzen vind dat het programma onderbroken wordt voor reclame.

27 juli, 2008 23:09  
Blogger koen fillet said...

@. 't Is ofwel reclame, ofwel belastingsgeld hé. Zo'n reclamespotje middenin een programma heet in het jargon een en-see-érreke. Een ncr'tje. Niet commerciële reclame, maar even irritant. We zijn het eens.

27 juli, 2008 23:28  
Anonymous Anoniem said...

Kijk eens op mijn blogje! Ik heb je zowaar gelauwerd!

28 juli, 2008 02:21  
Blogger koen fillet said...

@het radiofonisch instituut. Het is voor het eerst in mijn leven dat ik gelauwerd wordt om twintig over twee 's nachts.
@anoniem. Ik weet het, ik heb een radiohoofd. Maar heb je Bas Heijne al eens goed bekeken?

28 juli, 2008 09:04  
Anonymous Anoniem said...

@koen
en k'zou dat toch niet aandurven,ik moet nog gans de dag werken en wil in form blijven
grapje hoor van dat tevegezicht,k'heb daarvoor teveel respect voor koen fillet.
LV

28 juli, 2008 09:45  
Anonymous Anoniem said...

@koen "dat ik gelauwerd wordt..." Zoek de afgrijselijke foudt.

28 juli, 2008 19:51  
Blogger koen fillet said...

@janstevens. Aaaarrgh, en ik kan het niet eens verbeteren zonder de chronologische volgorde van de comments onelegant door elkaar te gooien.

28 juli, 2008 21:27  

Een reactie posten

<< Home