vrijdag, maart 07, 2008

iPoppoll

Ik had tijd over. Heb zitten tellen hoeveel nummers ik van wie op mijn iPod heb staan. Dat zegt veel over mijn muzikale smaak, maar niet alles. De Stones staan veel hoger dan de Beatles omdat ze simpelweg meer platen hebben gemaakt. En als ik het solowerk erbij zou tellen eindigden John, Paul, George en Ringo hoger dan Jagger-Richards. Maar daar heb ik me niet mee beziggehouden, ik vond het zo al zottekes genoeg.

Heerscher mijner iPod: Bob Dylan (281 nummers)

228 Elvis Costello
218 Ryan Adams
202 The Rolling Stones
200 Neil Young

Ryan Adams is zo hoog geraakt omdat op het internet bijzonder veel concerten en onuitgegeven platen van hem te vinden zijn. Zoek naar de Bedhead-serie.

175 Johnny Cash
159 Wilco
153 The Louvin Brothers

Over die Louvin Brothers zal ik later nog eens iets schrijven. Te weinig mensen kennen hen. Engelenstemmen. Ze hadden wel een slag van de religieuze molen, een van hun platen heet Satan is real.

135 Bob Marley
127 Van Morrison
126 The Beatles
120 Ray Charles
120 Jimmie Rodgers
110 Jeff Tweedy
108 Nick Lowe
107 Augustus Pablo
103 Beck
103 Tom Waits
102 King Tubby

Jeff Tweedy 110 keer op solo mijn iPod. Wel wel. Tel daar de 159 nummers van Wilco bij en hij zit Dylan op de hielen. Voor Nick Lowe geldt dat ook: ik zou daar Rockpile moeten bijtellen en die Everlynummers die hij heeft opgenomen samen met Dave Edmunds. Beck lijkt me met 103 nummers overgewaardeerd. Tom Waits is me dierbaarder.

98 James Brown
98 Harry Nilsson
83 XTC
82 The Delmore Brothers
84 Hank Williams
81 Lee "Scratch" Perry
81 Gillian Welch
80 Randy Newman
79 Muddy Waters
78 Aretha Franklin
76 J.J. Cale
75 Ry Cooder
74 The Kinks
71 Burning Spear
70 Chuck Berry
70 The Band
69 The Jayhawks
68 Eric Clapton
65 Everly Brothers
63 Los Lobos
61 Loudon Wainwright III
60 U2
60 Emmylou Harris
59 Taj Mahal
58 Steve Earle
57 Billie Holiday
56 T-Bone Walker
56 Squeeze
56 Louis Jordan
55 The Stanley Brothers
55 Amos Milburn
53 Tom Petty
53 Django Reinhardt
53 Elvis Presley
52 Townes Van Zandt
52 Eels
52 Richard Thompson
51 Linton Kwesi Johnson
51 Joni Mitchell
51 Golden Smog
50 Dr. John
50 Andrews Sisters
50 Nick Drake

Hoe kom ik in godsnaam aan drieenvijftig Tom Pettynummers? En daar heb ik de Traveling Wilburys niet eens bijgeteld. Nick Drake is te vroeg doodgegaan, anders had hij hoger gestaan. Clapton is kinesistenblues, ik weet het. Met kinesistenblues bedoel ik: properkes, geschikt voor de wachtkamer. Maar hij heeft me de weg gewezen naar de echte negers.

Net onder de 50: Blind Willie McTell, Ike and Tina Turner, Jimmy Reed, John Hiatt, John Martyn, Lee Dorsey, Lightnin' Hopkins, Little Feat, Lou Reed, the Mills Brothers, Paul Simon, The Police, Pretenders, Raymond Van Het Groenewoud, Prince, The Ramones, Rickie Lee Jones, Sister Rosetta Tharpe, Steve Ray Vaughan, Teenage Fanclub.

Nu een lijstje maken van namen die slechts één keer voorkomen. Ooit heb ik op het internet een tooltje gezien dat dat automatisch kon, maar ik vind het niet meer terug.

Labels:

9 Comments:

Blogger Unknown said...

Mij vallen vooral de hoge noteringen van Augustus Pablo, Lee 'Scratch' Perry en Burning Spear op. En dan is mijnheer verwonderd dat zijn zoon dreadlocks wil!

07 maart, 2008 14:23  
Anonymous Anoniem said...

in mijn wachtzaal geen muziek,in mijn werkkamer wel en alles PINK FLOYD
De pink floyd kinesist that's my name
ik ben wel blij dat je meerzijdig bent dan ik.
GRTN
LV

07 maart, 2008 15:47  
Anonymous Anoniem said...

Geen Augustus Pablo,Lee 'Scratch' Perry of Burning Spear op mijn iPod. En toch heeft mijn oudste zoon dreadlocks.
Geen John Cale op jouw iPod? Shame on you!

07 maart, 2008 23:44  
Blogger koen fillet said...

Wel John Cale op mijn iPod, beste Jan Stevens. Zestien keer. Er staan 4219 artiesten op mijn machien, ik heb ze niet allemaal opgelijst. En ik shame me nergens on.

08 maart, 2008 09:17  
Anonymous Anoniem said...

The Louvin brothers, dat zijn die bovendien van de tenorgitaar, door JDS opgerakeld.

09 maart, 2008 08:32  
Anonymous Anoniem said...

U zal lachen, maar ik ben een complete leek als u mij wat over I-Pod en aanverwante toestellen vraagt. Als ik hier lees dat er 4129 artiesten op te vinden zijn, waarvan enkele met meer dan 100 nummers, dan vraag ik mij af over hoeveel uur muziek we het dan wel hebben. We spreken dan toch over een serieus uitgebreide muziekbibliotheek? Word je dat dan nooit moe om daar naar te moeten luisteren met zo een klein hoofdtelefoontje?

10 maart, 2008 11:43  
Blogger koen fillet said...

Dààgen. En een iPod kan je aan de stereo hangen en aan de autoradio. Dus geen klagen qua luistercomfort.

10 maart, 2008 12:11  
Anonymous Anoniem said...

Wel LKJ, Bob Marley en andere reggae-iconen op de pod, maar geen Prince Buster. Raar.

17 maart, 2008 10:41  
Blogger koen fillet said...

@Stinus. Toch wel. Niet voldoende voor een vermelding hierboven, maar toch vijf nummers.

17 maart, 2008 11:16  

Een reactie posten

<< Home