vrijdag, november 02, 2007

Vermeersch vs. Matumona

De beledigende, racistische verwensing van Johan Vermeersch aan het adres van zijn speler Zola Matumona was misschien minder racistisch dan op het eerste gezicht lijkt. Dat mailde vanochtend een mevrouw naar Feyten of Fillet. Ik noem haar TM.


TM is een West Vlaamse inwijkelinge in Brussel, net als Johan Vermeersch. Ze spreken dus dezelfde taal. TM herinnert zich uit haar jeugd dat ze in West Vlaanderen tegen iederéén riepen Kruupt in u baom é frét banan'n. Ook tegen witmensen. Dus, redeneerde TM, kan die uitspraak niet echt racistisch zijn. Het is ongeveer even erg als Loop naar de maan roepen.

Bon. Wat doen wij dan? Wij checken en dubbelchecken. Wouter Deprez gebeld, in zijn hoedanigheid van West Vlaming. Hij is van Geluwe. En Wouter viel uit de lucht. De redenering van TM klopt niet, hij heeft de uitdrukking in kwestie nooit gehoord.

Al hebben ze in Geluwe ook een vuil blad als het zo uitkomt. Want wat vindt u van dit Deprez-isme? Manman, als jouw kop tussen de achterpoten van een aap zou hangen, zou ik denken: dat beestje ziet er niet gezond uit.

Labels:

9 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Kan iedereen niet zo sportief zijn zoals de voorzitter van De Boerenbond bij Uw uitspraak over die mensen in citaat van de dag.
Dekt de vlag wel de lading?Johan Vermeersch heeft zich tenandere verontschuldigd.Lange tenen hebben heeft zo zijn gevolgen : sponsor kwijt,zaak aanhangig bij CGKR en misschien ploeg opgedoekt met vele buitenlandse spelers.Kan men hier ook niet vergeven zoals Mr.Devisch,een echte HEER.
jean

02 november, 2007 22:18  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb de hele affaire niet gevolgd, noch wat in comm. hier boven staat.
Ik heb wel een héle sterke neiging om NIET sportief te zijn als het om racisme of racistische uitspraken gaat.
Als je zo iets in het vuur van een of ander spontaan roept, niet geïnhibeerd door je frontale kwabben, dan zegt dat eigenlijk toch iets over hoe je in de wereld staat. Denk ik.
Niet aanvaardbaar dus, dergelijke uitspraken

03 november, 2007 08:21  
Blogger Koen said...

Die middag aan de kassa van een winkel in Blankenberge.
Blogkoekoek: "Heb je de schitterende kop van Het Nieuwsblad vanmorgen gezien?"
Ex-lief van blogkoekoek: "Nee."
Blogkoekoek: "Wie staat nu voor aap. Over die voorzitter van Brussels die tegen zijn zwarte speler had gezegd dat hij een boom in moest kruipen en een tros bananen eten. En nu neemt die speler ontslag en trekt de sponsor zich terug. Chiquita staat te trappelen. Maar naar het schijnt [bronvermelding K. Fillet] zeggen ze dat wel meer in West-Vlaanderen, dat ge een boom in moet kruipen en een tros bananen eten. Hé, wacht, we zijn hier in West-Vlaanderen. Mevrouw?"
Een blik op de dame achter de kassa was genoeg: "Ja, 't is toch erg he. Dat was waarschijnlijk niet eens slecht bedoeld. Als ik dat tegen u zeg, kruipt in een boom en eet een tros bananen, geen haan die ernaar kraait. Maar als je dat tegen een zwarte zegt is het racisme. Ze profiteren ervan. Als ik er hier in de winkel een betrap, moet ik al heel erg oppassen wat ik zeg, of ik word voor racist uitgescholden."
Blogkoekoek: "Maar zeggen jullie dat hier, kruip in een boom en eet een tros bananen?"
Kassabediende: "En ik ben geen racist, ik heb een vriendin die met ene is."
Blogkoekoek: "Maar gebruiken jullie die uitdrukking?"
Kassabediende: "Maar ge ziet ze soms stelen waar ge bij staat, en ze maken misbruik van racisme."
Bankkaart van exlief van blogkoekoek: "[bibibip, betaling aanvaard]"
Het ex-lief en blogkoekoek: "Goedemiddag nog."

Onderzoeksjournalistiek, poging 1: failed.

04 november, 2007 00:50  
Anonymous Anoniem said...

Goede poging ondernomen, daar in Blankenberge. Niet opgeven. Ik woonde tot voor kort wat verderop in Wenduine en nu in onze mooie provinciehoofdstad Brugge. Ik kan wel staven dat "kruupt in e boam en fret banan'" al eens over de lippen rolt in West-Vlaanderen. En wellicht ook elders in Vlaanderen, mits grondige aanpassing van de uitspraak natuurlijk.
Met het bewuste verwijt wordt een verwantschap met de apen geïnsinueerd en bijgevolg ook een gebrek aan intelligentie bij het lijdend voorwerp.
Echter, volgens mij is diegene die stelt dat het om een racistische uitspraak gaat zelf niet 100% vrij van enig racistisch denken. Hij/zij gaat er namelijk nogal gemakkelijk van uit dat de zwarte medemens hier voor aap doorgaat of vice versa.
Maar ja, met een beetje "gevoel in de ellebogen" moet je toch wel weten wanneer je iets niet moet verkondigen. Volgende keer wat harder op de tong bijten, meneer Vermeersch.

04 november, 2007 01:32  
Anonymous Anoniem said...

intussen al 47 jaar een West-Vlaming, geboren en getogen......
én 'de klim maar in de boom-uitspraak'
nog nooooooooooooooit gehoord,
laat staan dat ze al over m'n lippen zou komen
---------misschien een voetbaltaaltje - voetbalmatchen staan niet op mijn 'te doen' lijstje

grtjs
rita.

ps. zou mijn vader van 82 die uitspraak kennnen?
straks eens vragen!

04 november, 2007 09:05  
Blogger koen fillet said...

@Koen en @Anoniem. Kunnen jullie dat van die achterpoten ook eens uitproberen, daar in Blankenberge en Brugge?

04 november, 2007 09:06  
Blogger Koen said...

't Is niet dat ik elke dag in Blankenberge beland. Blanken-berge, de naam kon niet toepasselijker zijn.
En bovendien, ik had daar behalve onderzoeksjournalistiek nog iets anders te doen. "En dan pak ik de hand van die mevrouw en dan is het romantisch en dan trippelt er een hond voorbij en dan zijn er vogels en dan zeg ik van elke vogel welke soort dat het is. Meeuw meeuw meeuw meeuw meeuw meeuw meeuw. Want ik heb nog respect voor de romantiek. Ik heb nog respect voor oude waarden en tradities. Ik heb nog respect voor Abba!" Zoek dat paragraafje maar eens op in Heden Soup.

04 november, 2007 11:27  
Anonymous Anoniem said...

Deprez is dan ook een generatie jonger dan Vermeersch hé.

Ik ben eerder van de generatie Vermeersch en afkomstig van de kanten van Deprez (maar woon er niet meer).

Ik kan me echter voorstellen dat de generatie Vermeersch dat wel zou durven zeggen, zonder echt racistische bijbedoelingen.

Mijn vader, dus nog een generatie ouder spreekt ook zonder veel gêne (zeker na een pintje) met zijn moaten over zin wuv.
Een generatie verder en dat lukt al minder goed.

usiyvhd: u sijt in Yerseke heland hoddomme (zou een West-Vlaming zeggen)

04 november, 2007 21:09  
Anonymous Anoniem said...

Het staaltje onderzoeksjournalistiek in Blankenberge bewijst nog maar eens hoe verontrustend vanzelfsprekend racisme en wij/zij-denken in Vlaanderen zijn geworden. Zeker het excuus "maar ik heb niets tegen die mensen, ik ken er zelf één", heb ik de laatste maanden ziekmakend vaak gehoord. Alsof je geen racist bent zolang je de bij toeval in je leven verzeild geraakte mens met een andere huidskleur en/of cultuur niet met een bazooka te lijf gaat!

05 november, 2007 16:33  

Een reactie posten

<< Home