donderdag, november 15, 2007

Chuck Berry


In de Antwerpse Lotto Arena daarnet. Triest. Ontluisterend. Beschamend. Tenenkrullend. Chuck ploegde door zijn liedjes zonder zich veel aan te trekken van metrum of melodie. Zijn begeleiders kregen het niet rechtgetrokken.

Het publiek was enthousiast, dat wel. We hebben hier zestig euro voor betaald, we gaan ons hier amuseren, werd er door 1500 man gedacht. Ik kon alleen maar denken: there is wel degelijk an age for rock'n'roll - Chuck Berry is 81. En ik dacht ook nog: kom, gauw naar huis, dan hebben we nog wat aan onze avond.

Labels:

22 Comments:

Blogger Lo shogun said...

60€ voor 45 minuten Chuck Berry! En iedereen een half jaar geleden maar zagen over de exuberante toegangsprijzen voor Rock Werchter...

16 november, 2007 00:30  
Anonymous Anoniem said...

Geen commentaar op het concert want ben geen fan van Chuck Berry. Wèl fan van jouw stem en die zo vroeg op de dag mogen horen, misschien wordt het vandaag toch een geslaagde radio 1-dag :-)

16 november, 2007 06:48  
Anonymous Anoniem said...

ofwel ben je niet gaan slapen ofwel ben je na enkele liedjes naar huis gegaan en vroeg in je bed gesukkeld(met die achillespezen),maar je klonk bijzonder fris deze morgen zo vroeg.
Wel iest trager maar dat zal wel aan de ontgoocheling gelegen hebben,hoop ik.
grtn
luc

16 november, 2007 07:38  
Anonymous Anoniem said...

ok, de man speelde misschien de liedjes niet zoals jij ze herkende, maar zou jij uw songs niet anders brengen, als je ze al meer als 50j brengt. Het is nu niet dat zijn muziekstijl en smaak constant dezelfde bleef he. En ok hij zong en speelde af en toe verkeerd: so what, elke muziekant doet dat wel, en zeker als je 81j bent.

Het wil nu niet zeggen dat jij van je 1e klass plaatsje (door chuck berry zelf dan) bent verjaagt, dat je ineens de man moet beginnen afbreken he;)

Trouwens, niet iedereen dacht van: ik betaal hier 40-50-60€ voor een kaartje, dan moet ik me wel amuseren! => nee hoor, zo zou jij misschien wel denken, maar niet iedereen (zie maar naar alle jeugd die spontaan rechtstonden en gingen dansen beneden, en daarna mee op het podium stonden te dansen).

De reden dat de kaartjes duurder waren, was omdat ze al op voorhand wisten dat er een beperktere groep mensen af gingen komen: die zaal/sound/light kost nu wel evenveel als de man moet optreden voor 1500 man als voor 5000 man.

16 november, 2007 09:09  
Blogger koen fillet said...

@anoniem. Ah, u veronderstelt dat ik rancuneus ben omdat Chuck mij zou hebben weggejaagd? Hij heeft de fotografen verjaagd die vooraan stonden. Ik zat op het balkon, op de aller-allerlaatste rij.
De man blijft een monument, hij heeft het fundament van de rock en de pop gelegd. Maar wat er gisteren in Antwerpen gebeurde, was érg.

16 november, 2007 09:39  
Anonymous Anoniem said...

...hij speelde af en toe verkeerd??
Hij speelde af en toe eens juist bedoel je waarschijnlijk. Het was een schandalig concert, en de band kon dit niet rechtzetten omdat ze gewoon te slecht waren (ik vraag mij trouwens af wat de zoon van Chuck daar in godsnaam stond te doen); hoogtepunt van de 40 minuten was Ingid's mondharmonica

16 november, 2007 09:47  
Blogger koen fillet said...

Vroeger kwam Chuck alléén naar een concert, hij bracht enkel een gitaar mee. De organisator moest zelf voor een begeleidingsband zorgen. Was het nog maar zo. De Laatste Showband met Chuck Berry. Dat zou vonken geven.

16 november, 2007 09:54  
Anonymous Anoniem said...

Buddy Holly zal zo'n afgang niet overkomen.

16 november, 2007 09:56  
Anonymous Anoniem said...

je had bijvoorbeeld ook naar het concert van Lucinda Williams in Hasselt kunnen gaan, Koen.
vanavond elliott murphy in mechelen. niet dat ik er naar uitkijk, overigens, daarvoor heb ik elliott al 'n paar keer te veel gezien. maar alles is beter dan een avondje steracteur/sterartiest, lijkt me, zelfs een 81jarige chuck berry.

Groeten,
Roen

16 november, 2007 14:28  
Anonymous Anoniem said...

ik ben student, liefhebber van oude rock n roll en was gisteren ook op het concert van chuck berry... 40 euro voor betaald (goedkoopste plaatsen en nog belachelijk duur !!) en ik sluit me volledig aan bij de mening van koen, wat een kloteconcert, ik voel me bestolen. dat je nummers anders kan spelen heb ik al genoeg gehoord en ben het er ook volledig mee eenz, maar dat een muzikant zijn eigen nummers bijna niet kan spelen, dat was de eerste keer dat ik dat hoorde(en dat dan nog van een levende legende). ik denk dat de enige reden voor de positieve reacties op het nieuws was, dat het publiek 1 nummer mee het podium op mocht gaan. als je zo een concert moet redden vind ik het behoorlijk beschamend... ik ga naar een concert om muziek te luisteren, niet op een oude lul te zien zeiken over het licht en de fotografen, en iedereen op het podium te zien waar ik niet voor gekomen ben. dit was mijn laatste chuck berry ervaring ooit en ik hoop van harte dat ik de man nooit meer zie (al is het gratis in het lokale café)

16 november, 2007 15:16  
Blogger Unknown said...

Ik ben er zelf niet geweest (ik zat naar Vitalski te kijken, bij nader inzien ook geen goed alternatief...), maar als ik het korte filmpje zie op de vrtnieuws-site, kan ik de mening van Koen enkel maar beamen. Daarbij, 45 minuten is belachelijk kort en niet eens zorgen voor een fijne begeleidingsband is jammer.

Laat jullie echter niet afschrikken. Hét bewijs dat het wel degelijk kan, oud zijn en nog schitterende optredens geven, is BB King. Mijn god, wat was dat laatste concert goed :-)

16 november, 2007 17:18  
Anonymous Anoniem said...

Heer Fillet,
Ja, droevig. Ik heb het niet gezien, maar ik kan het mij een beetje voorstellen: 81 jaar! Ik zal al blij zijn als ik nog kan bloggen als ik zo oud ben.
Met vriendelijke groeten,
De Drs.

16 november, 2007 17:42  
Anonymous Anoniem said...

Kijk, daar wordt ik nu zenuwachtig van: dat mijn linkje niet werkt.
Nog eens een keertje proberen...

16 november, 2007 17:44  
Blogger Jan said...

Koen,

Je ziet er compleet, maar dan ook compleet compleet naast.

Het schamel handvol mensen dat zich gisteren de moeite getroost heeft om naar Antwerpen te gaan, heeft méér dan waar voor zijn geld gekregen. En ik ga uitleggen waarom.

Wat leggen we Chuck ten laste?

Een. Akkoord, Chuck heeft niet lang gespeeld. Maar Chuck speelt bij mijn weten nóóit lang, edelachtbare.

Twee. Hij heeft -zoals gebruikelijk- wat gemopperd over het licht en de fotografen.
Maar die fotografen komen ook elke keer veel te dicht staan en iemand zou ondertussen toch moeten wéten dat Chuck het publiek graag ziet zitten en er niet van houdt om onder de spots weg te smelten. Een beetje concertorganisator hoort dat te weten.

Drie. Hij heeft zelfs af en toe een valse noot gespeeld. Ho maar, oei oei, een valse noot, meerdere zelfs! Hoe durft de oude legende? Moet Chuck nu op zijn 81ste terug naar de muziekschool?

Neen, vooral niet! Want Chuck ís de muziekschool. En hier start ik mijn pleidooi:

Al wie hem het bovenstaande kon vergeven, die kon horen hoe Chuck nog altijd op de meest geniale en hem eigen wijze zijn gitaar liet ronken, schokken en swingen. Hij bespeelt dat ding als zijn eigen ding-a-ling en dat doet niemand hem na. Wat had je nu gedacht, dat hij daar stomweg de rifjes van de plaat zou komen aframmelen? Was het dan goed geweest? Ik vond het juist indrukwekkend om te horen hoe hij in een Johnny B Goode, die hij ondertussen al zo een miljoen keer moet gespeeld hebben, nog kon verrassen. Zijn interactie met de pianist was boeiend. En die met zijn dochter Ingrid nog beter. Voor zij die er niet waren: Ingrid Berry is een soort Condoleeza Rice met strak achterovergekamde haren en zonder deux-pièceken die net voor een vlijmscherpe harmonicasolo haar naaldhakken losgespt, die het podium afwerpt en er dan gewoon onverdund invliegt.

Maar bovenal speelde Chuck zijn riffs het publiek in. Zijn gitaar was de afstandsbediening van zij die al eens met de heupen durfden schudden in de zaal. Uitgepuurde klasse. Bij Chuck zijn de noten die hij niet speelt, even belangrijk als degene die hij wél speelt.

Muzikanten van het kaliber van Chuck Berry die hebben lak aan hoe een liedje "zou moeten klinken". Die spelen en zingen en vinden zichzelf steeds opnieuw uit. Wacht, dat klinkt verdacht veel zoals Bob Dylan vaak omschreven wordt. En juist, over Bob Dylan's concerten wordt dikwijls in dezelfde termen gesproken en geschreven als degene die jij gebruikte... door mensen die er -volgens mij althans- niet veel van begrepen hebben.

Ga niet meer kijken naar de Bob Dylan's, de Jerry Lee Lewissen, de Lou Reeds en de Chuck Berry's van deze wereld. Die gaan je alleen maar ontgoochelen.

Ga eens luisteren naar Mark Knopfler. Die heb ik nog nooit een valse noot heoren spelen. De laatste keer dat ik er was heeft de dame die Vorst Nationaal aan het aanvegen was, mij moeten wakker maken...

No hard feelings, ik vind je nog steeds een fijne radiomens.

Jan

16 november, 2007 17:45  
Blogger niena said...

Ik ben blij dat ik hier even mijn ei kwijt kan. Van na het concert zit ik met verwarde gevoelens maar door reactie's te lezen van andere mensen komt er enige duidelijkheid bij mij,.... denk ik.
Chuck Berry is "CHUCK BERRY" ons idool en waar iedereen naar opkijkt en vooral waar iedereen naar uitkeek om hem hier aan het werk te zien. Ik had er 180€ voor over om samen met mijn 2 kinderen te gaan kijken en we keken er echt al maanden naar uit, maar nu een dag later kan ik nog steeds niet goed uitleggen wat ik ervan moet vinden.
Wij zaten op de 7de rij en bij het eerste lied van Chuck stond het plots vol mensen naast ons aan de zijkant , wat ik heel tof vond maar daar stel ik mij de vraag of ik wel zoveel had moeten betalen.
Dan dat gedoe met het licht, kan dat echt niet op voorhand afgesproken worden met de organisator? Het was trouwens helemaal niet gezellig met dat volle licht in de zaal,allee naar mijn mening hé.
Dan het moment dat er " 7 " mensen om het podium mochten komen , dat was mij betreft het hoogtepunt van de avond. Stonden er plots wel dertig mensen op en ik dacht nog , dit kan niet goed aflopen. En ja hoor, zal er toch iemand op een draad getrapt hebben en de linker luidspreker viel uit! Dus , weer een liedje minder gehoord en we zagen Chuck ook helemaal niet meer staan in al die heisa op het podium.
Dan was "hij" weg en ik dacht het is pauze..........
Iedereen weg en niemand, maar dan ook niemand zegt iets negatiefs over Chuck Berry . RAAR
Ik kan het niet plaatsen.
Ik ben blij hem gezien te hebben maar als ik had geweten wat ik nu weet...........

16 november, 2007 17:50  
Anonymous Anoniem said...

wat heb ik dan geluk,ik heb Berry live gezien enkele jaren geleden,samen met Jerry Lee Lewis en Little Richard in Vorst Nationaal als The Legends Of Rock n Roll dat was dan beter dan nu als ik lees,maar 45 min is echt schandalig

16 november, 2007 18:26  
Anonymous Anoniem said...

Koen, was je niet beter naar Lucinda Williams gaan kijken? Een derde van de prijs en een uitstekend concert.
Hier is een verslagje: http://peerkesplaatjes.skynetblogs.be/

16 november, 2007 20:49  
Blogger koen fillet said...

Natuurlijk, Peerke. Het nadeel aan bij de radio werken is dat je niet kan kiezen naar welk concert je gaat. Het voordeel is dat je niet hoeft te betalen.

16 november, 2007 20:51  
Anonymous Anoniem said...

Niet hoeven te betalen... En het dan toch over die 40€ van dat ticket hebben?

Grappig!

17 november, 2007 23:38  
Blogger Jns said...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

19 november, 2007 14:08  
Anonymous Anoniem said...

Zondag 18 nov. Tilburg (NL) 013.
Helaas hier al niet veel beter, de man speelde steeds in een andere toonsoort dan zijn band en respecteerde het ritme van zijn band niet. Ook leek hij bang te zijn voor de gitaarsolo's en werden deze opgevangen door een goede pianist. Optreden (hier zelfs 55 min!) hing op routine en (nu) oude roem, maar haalde nergens het niveau om van goede "Value for money" te kunnen spreken.Optreden ging plotseling als een nachtkaarsje uit, velen waren zeer ontgoocheld. Een persoon uitte dit tijdens het optreden door het werpen van een rol toiletpapier " Go Johnny Go Go"
Jammer Chuck, nu kunt u niet meer op tijd stoppen, dit tournee is een brug te ver. De goede pianist en Chuck's dochter konden het niveau enigszins verrijken maar helaas niet redden.
Gelukkig heb ik de CD's nog.

19 november, 2007 14:12  
Anonymous Anoniem said...

Zondagavond in Tilburg...
Een bejaarde man die teert op oude roem!!!! Gewoon een afgang!!!

Hoe het ook kan??? Koop de laatste cd/dvd van Kenny Wayne Sheperd maar eens.....10 mannen van boven de 70 spelen de blues zoals het moet!!!!

Nee Chuck ..Mij zie je niet meer!!! Voel met gewoon belazerd!!!

20 november, 2007 10:58  

Een reactie posten

<< Home