zaterdag, oktober 13, 2007

Objectief

Siegfried blogt niet meer. In naam van de journalistieke objectiviteit: een bloggende hoofdredacteur dat geeft geen pas, vonden zijn collega hoofdredacteurs. Ze hebben erover moeten stemmen want eensgezindheid was er niet.

Siegfried schreef op zijn blog ook over politiek, je kon er vernemen wat hij denkt over Caroline Gennez of over de splitsing van het land. Is dat objectief? Van geen kanten. En is dat erg? Ook van geen kanten, dat is goed.

Objectiviteit bestaat namelijk niet. Iedereen heeft een mening, zelfs Jos Bouveroux, Pieter Knapen en Wim Willems. Je kan proberen die mening verborgen te houden, je kan doen alsof er objectieve journalisten en hoofdredacteuren bestaan, maar dat blijft dus doen alsof.

Het lijkt me correcter dat we mogen weten wat journalisten zelf denken over de thema's waarover ze berichten. Dat maakt het mogelijk om hun werk in het juiste perspectief te zien. En wat betreft Jos, Pieter en Wim: ik heb horen fluisteren dat die mannen zelfs gaan stemmen als er verkiezingen zijn. Hoofdredacteuren!

Labels: , ,

6 Comments:

Anonymous Anoniem said...

't Was mij ook al opgevallen. Zeer vreemd vind ik dat. Waarom mogen journalisten bij audiovisuele media geen opinies ventileren, terwijl hun collega's van de geschreven pers dat al já-ren doen?

Yves Demset is ook een hoofdredacteur, maar zonder zijn opiniestukjes zou De Morgen De Morgen niet zijn.

13 oktober, 2007 19:24  
Anonymous Anoniem said...

Ik ben het vaak met Koen eens; maar deze keer iets minder, Lou.

Wat jij schrijft over Desmet.. De Morgen moet wel niet objectief zijn hé.
De VRT moet dat wel zijn.

Ik denk daarom ook dat wie hoofdredeacteur bij de VRT wil zijn, zijn politieke overtuiging in zijn binnenzak moet houden en zijn uiterste best moet doen om zo objectief mogelijk te blijven.

pxbqoqth: the = gebruikelijk in het Engels; maar voor de rest... pfff

14 oktober, 2007 05:27  
Anonymous Anoniem said...

er is een verschil tussen objectief zijn en manipuleren,en dat gebeurt vaak in de media.
wat mij opvalt is dat bv de VRT fel tegen de OPEN VLD is of vergis ik mij.
voorbeeld
de uitspraak van Karel Degucht werd geknipt en geplakt voor het journaal,het was revolutie omdat hij zei dat de NVA plat op de buik zou moeten gaan ,(dat is intussen al aan het gebeuren).
subjectiviteit mag volgens mij geen demagogie zijn.
al zijn het de dwazen die nooit van mening veranderen.

15 oktober, 2007 08:14  
Anonymous Anoniem said...

"De Morgen moet wel niet objectief zijn hé."

En waarom niet? Omdat het een commerciële instelling is en de VRT een openbare? Grapjas.

15 oktober, 2007 16:34  
Anonymous Anoniem said...

Wat weerhoudt Siegfried er overigens van om los van VRTnieuws.net een blog te beginnen, zoals onze gastheer van vanavond (en vele vorige avonden)? Kan iemand hem eens naar Blogger.com, Blogspot.com of Wordpress.com sturen, aub? Ik ben benieuwd...

18 oktober, 2007 02:19  
Anonymous Anoniem said...

Kranten zijn van oudsher opiniërend. Herinner je de tijd dat het de directe spreekbuizen van de zuilen waren.

Audiovisuele media daarentegen worden, ook al deccinalang, geacht een objectief beeld te schetsen. Niet dat elk nieuwsitem op zich allesomvattend moet/kan zijn. Maar alle meningen moeten aan bod komen, en zo onbevangen mogelijk benaderd worden.

Tot zover de les media ;-)

25 oktober, 2007 20:54  

Een reactie posten

<< Home