donderdag, oktober 25, 2007

De 16.000 van Brouwers

Ronald Plasterk telefonisch interviewen? Onmogelijk. Plasterk is de Nederlandse collega van Bert Anciaux. Minister van cultuur en dus bevoegd voor Prijzen der Nederlandse Letteren en aanverwanten.


Plasterk vindt 16.000 euro voor Jeroen Brouwers voldoende. Die mening had ik hem graag op de radio laten verdedigen.

Kan niet, meldt me daarnet zijn persverantwoordelijke, de minister communiceert niet over dit onderwerp. Er was niet door te komen.

Het is niet de eerste keer dat het me niet lukt om een interviewafspraak te maken met een Hoge Hollander. In België is het simpel: een minister kan je zelfs thuis bellen als je de woordvoerder toevallig niet vast krijgt.

Dat is ten noorden van Wuustwezel on-dénk-baar. Een Nederlandse burgemeester, een Nederlandse zakenman, een Nederlandse directeur van stichting zus of een Nederlandse secretaris van club zo, stuk voor stuk zitten ze achter een borstwering van communicatiemanagers, voorlichters e tutti quanti.

Maar wel een sympathieke man, die Plasterk. Naar het schijnt.

-update- De Nederlandse ministeriële woordvoerder zei ook nog dat het Nederlandse ministeriële standpunt samenvalt met de verklaring van de Nederlandse Taalunie en dat ik daar wellicht wel iemand zou kunnen interviewen. Geprobeerd. Antwoord: de Nederlandse Taalunie communiceert niet over dit onderwerp. Stenen kloten krijg ik daarvan.

Labels: , , , ,

10 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Inderdaad, die ervaring heb ik ook. Je moet zo maar een proberen naar een Nederlandse politiecommissaris te bellen, zelfs al is 't van een boerengat. Alles gaat veel gestructureerder daar bij de Noorderburen.

25 oktober, 2007 18:14  
Anonymous Anoniem said...

Gestructureerder, of volgens een soort omgekeerde censuur logica? Spreken is zilver, zwijgen is goud. Zoiets.

25 oktober, 2007 20:27  
Anonymous Anoniem said...

Dat moet pijn doen als daar mee gerammeld wordt.

25 oktober, 2007 23:25  
Anonymous Anoniem said...

en tennisellebogen doen al zulk een zeer amai

26 oktober, 2007 08:30  
Anonymous Anoniem said...

Misschien kan je Jeroen Brouwers bellen? Niet tevreden met een prijs van 16OOO euro, van zoveel arrogantie keert mijn maag om...

27 oktober, 2007 04:39  
Blogger koen fillet said...

@Hilde. Nee, want Brouwers heeft zijn argumenten al kunnen geven in andere programma's. Plasterk is ongehoord, daarom wilden we hem graag. Helaas, nu weten we waarom hij ongehoord is.

27 oktober, 2007 08:35  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb me hier toch ook al ongans zitten bellen naar mensen met gezag achter een flinke barricade.
Zou het 'm erin zitten dat jullie bij ons slechts Belgen zijn en ik op mijn beurt hier slechts een Nederlander?

27 oktober, 2007 21:59  
Blogger koen fillet said...

@zezunja. Zullen we afspreken dat ik voortaan in jou, en jij in mijn plaats belt naar Belgische respectievelijk Nederlandse Hogen?

27 oktober, 2007 22:34  
Anonymous Anoniem said...

Hah, ja. We doen een uitwisselingsproject, met gastgezinnen en zo.
Ik bedacht trouwens nog iets.
In Nederland zijn volgens mij nóg meer journalisten dan in België. En hoewel ik met je eens ben dat de ivoren toren in NL overdreven hoog wordt gemaakt, is de noodzaak misschien ook iets groter.
Het verschil tussen 100 journalisten die je gsm-nummer hebben en 1000, of zoiets...

29 oktober, 2007 08:51  
Anonymous Anoniem said...

Daarnet op de boekenbeurs uit de mond van boek.be-voorzitter Jos Geysels gehoord: Jeroen Brouwers had zijn prijs eerst wel aanvaard. Toen was 16.000 euro blijkbaar nog voldoende. Een paar weken later plots niet meer. Wat meteen voor een hoop publiciteit zorgde. "Gelukkig was geen enkele krant van Jeroens aanvaarding op de hoogte", zei Jos. Geysels is nu samen met een aantal anderen hard aan het werk om Brouwers via een of ander fonds vooralsnog een som geld te laten geworden. Het is Brouwers gegund, zekerst?

01 november, 2007 23:26  

Een reactie posten

<< Home