dinsdag, september 18, 2007

Merkwaardig redactioneel dagje (update)

De dag begonnen met een puzzelwerkje: een interview met mezelf. Over de muziek op de nieuwe Radio 1, ik had daarover iets gezegd in het zaterdagse programma Ongehoorde Meningen. Slechts in een bijzin, maar de opdracht van Feyten of Fillet is nu net merkwaardige bijzinnen opvangen en erop doorgaan. Ook als je die bijzin zelf hebt uitgesproken. De presentator van Feyten of Fillet heeft dus de presentator van Ongehoorde Meningen moeten interviewen.

De inhoud was geriskeerd: kritiek op eigen huis. Nu is een van de principes waarmee ik door het leven ga het is beter achteraf om vergeving, dan vooraf om toestemming te vragen, maar toch heb ik mijn knutselwerkje voor alle veiligheid eerst aan de Hoofdredacteur laten horen. Zijn lach was oprecht, dus durfde ik het uitzenden.

Vervolgens naar de diensten van De Gucht gebeld. Er is namelijk iets aan de hand met het Italiaanse Europarlemendslid Mario Borghezio. Die is vorige week gearresteerd op de verboden anti-islambetoging betoging tegen de islamisering van Europa in Brussel. Italië vraagt België om excuses, want een Europarlementslid, dat arresteer je niet zomaar. Volgens Belga Het Belang van Limburg en het Vlaams heeft België die excuses ook aangeboden.

Ik wou weten of dat klopt, of excuses betekenen dat er een fout is gemaakt, of Europarlementsleden mogen betogen als dat verboden is en of Frank Vanhecke ook geen Europarlementslid is. De woordvoerder van de minister hoorde het in Keulen donderen. Hij is zich nog altijd aan het informeren. En zolang er geen geluid uit komt heb je geen radio...

En dan de frats van de dag: een zekere De Kaesstecker verkoopt België op eBay. Dat bleek plots een journalistieke prioriteit: gans Vlaanderen op zoek naar die De Kaesstecker.

Er ging mij een licht op. Op een van de vele weblogs waar ik dagelijks langssurf had ik iets gelezen in de trant van als ik België nu eens op eBay zou zetten. Dat kon geen toeval zijn. Maar op welke weblog? Ik vermoedde Gerrit Six. En ik voelde aan de manier waarop hij draaide en keerde aan de telefoon dat ik goed had gegokt. 's Avonds zat Six/De Kaesstecker in Feyten of Fillet.

-update- Niks geen excuses, zegt Buitenlandse Zaken. Italië heeft ze wel gevraagd, maar niet gekregen.

Labels:

9 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Wat zou die Gerrit Six nu doen?
Komt uit West-Vlaanderen, spoelt aan in brussel; schrijft voor Knack; maar nu???

bnqcnhfq:ben niet, verdorie weer die verdomde q

18 september, 2007 19:28  
Blogger Marc Vanfraechem said...

faute schreive misschie?
(zie mijn commentaar bij die jongen zijn post omtrent zijn TV-optreden)
http://www.sixlog.be/2007/09/zo-douden-zongen-zo-piepen-de-longen/#comment-1721

18 september, 2007 22:43  
Blogger Marc Vanfraechem said...

ik zie het nu pas Koen, maar de betoging was niet "anti-islam" zoals jij zegt, en al hebben alle reguliere journalisten hun violen gestemd, de betoging was gericht tegen de (onmiskenbare, nee?) "islamisering van Europa".
De taal zelf brokkelt af en corrumpeert, zegt George Steiner, en ik geloof hem meer en meer: met afschuw moet ik hem gelijk geven.

19 september, 2007 00:19  
Anonymous Anoniem said...

Had even overwogen om het te kopen maar kort daarop ik had van mijn buur vernomen dat het af en toe barsten dreigt te vertonen.

19 september, 2007 00:31  
Blogger koen fillet said...

@Marc Vanfraechem. Je hebt gelijk, ik heb het gecorrigeerd.
Lastig: een betoging tegen de vergodsdiensting van Europa zou ik steunen. Maar op zo'n manifestaties lopen altijd figuren rond die betogen tegen de desbetreffende godsdienst, of, erger nog, tegen de desbetreffende gelovigen. Daartussen wil ik niet staan.

19 september, 2007 09:59  
Blogger Marc Vanfraechem said...

Het Belga-bericht in het Belang van Limburg was nochtans stellig.
Misschien is er bij deze ontkenning van Buitenlandse Zaken wel sprake van een "reservatio mentalis"? Dat is niet hetzelfde als een leugen: bv. niet de minister zelf heeft de verontschuldigingen aangeboden, maar het is wel gebeurd op een lager échelon? Zoiets is niet ondenkbaar. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat Italië verontschuldigingen vraagt, daarop bot vangt maar toch tevreden is. Hoe dan ook kondigt "La Farnesina" (Buitenlandse Zaken in Rome) aan dat er ook in het Europees Parlement nog een woordje zal gesproken worden

19 september, 2007 13:35  
Blogger Marc Vanfraechem said...

Wat ook moet gezegd worden: Italië heeft protest aangetekend tegen de aanhouding dell'Onorabile Borghezio, wat toch niet hetzelfde is als verontschuldigingen eisen. Misschien heeft Belga zich slecht uitgedrukt, of Het Belang van Limburg?

19 september, 2007 14:04  
Blogger koen fillet said...

@Marc Vanfraechem. Of misschien heeft het "hoofd van de ceremonie" waarvan sprake beleefdheidsfrases gebruikt die door de Italianen als verontschuldigingen kunnen worden geïnterpreteerd, maar het strikt genomen niet zijn. Diplomatie heet dat, geloof ik.

19 september, 2007 14:14  
Blogger Marc Vanfraechem said...

Dat België helemaal niét zou gereageerd hebben lijkt mij onmogelijk. In welke bewoordingen dat dan gebeurd is? ...vroeg ik aan ons Ministerie van Buitenlandse Zaken vorige week (hetgeen van een gedegen burgerzin getuigt, dat zul je beamen Koen ;-), maar ik kreeg voorlopig nog geen antwoord.

19 september, 2007 14:35  

Een reactie posten

<< Home