dinsdag, september 04, 2007

F.O.F.


6u51. Welke zot blogt er nu om 6u51? Nieuw levensritme. Heeft met de vernieuwde Radio 1 te maken. Feyten of Fillet loopt tussen 19 en 20 uur, mijn vrije tijd bevindt zich vanaf heden aan het begin van de dag. Bloggen, boontjes kuisen, droogkast laden, volkorenbloem gaan h... U heeft daar geen zaken mee, eigenlijk.

Het zal mij overigens benieuwen wat jullie vinden van de nieuwe Radio 1. Spreek vrijuit, ik bereid me voor op het ergste, in het volle besef dat verandering weerstand oproept en dat mensen meer van hetzelfde willen.

De lezers van De Standaard vinden het allemaal maar niks. Ik wou dat we drie weken verder waren, dan pas kan je zo'n vernieuwing écht beoordelen.

Labels: ,

34 Comments:

Anonymous Anoniem said...

In Wilde Geruchten mis ik je. Want 's avonds ben ik te druk met de kinderen. Eerlijk gezegd had ik liever Annemie zien verschuiven. Wellicht een braaf kind, maar haar talloze oprispingen van arrogantie gecombineerd met platte onwetendheid made my ballhair curl...

04 september, 2007 08:33  
Blogger Giovanni Samaey said...

In zekere zin vind ik de omturning naar een continue snelle informatiestroom niet onaangenaam. Ik vind het fantastisch om, als ik wil weten wat er gebeurt, op radio 1 af te stemmen. (Ook de rapportering van evenementen en sport vind ik fantastisch.)

Wat ik (en blijkbaar vele anderen) graag zouden zien terugkomen:
- het overzicht van de krantencommentaren
- de beursbabbel

Wat me stoort, maar dat is de laatste maanden voor de vernieuwing ook al zo geweest: de meest frequent gedraaide platen komen te vaak. Er is zo'n liedje "She said, she's leaving on Sunday,... en zo zijn er nog, dat pakweg om de 2 of 3 uur komt. Zo goed kan ik nog wel onthouden, en het helpt de artiesten ook niet: waarom zou ik die plaat in godsnaam nog kopen? Het jammere aan de nieuwe programmering is dat er geen enkel programma nog immuun is voor deze "hitjes"; vroeger werd je daar tenminste 's avonds nog voor gespaard.

Mijn totaaloordeel is dus: radio 1 is fantastich voor informatie, maar niet (meer) om een hele dag op te zetten.

04 september, 2007 08:49  
Blogger koen fillet said...

Die kapotgespeelde nummers zijn mij ook doornen in het oor, Giovanni.
Dat de krantencommentaren zo worden gemist verbaast me. Ik vind de formule die Lisbeth en Gilles nu hanteren prettig: ze bellen de meest in het oog springende commentaarschrijver op.

04 september, 2007 08:54  
Anonymous Anoniem said...

De krantencommentaren waren voor mij één van de interessantste items in de ochtendradio. Stom, stom, stom dat die gesneuveld zijn. Die nieuwe formule vind ik maar niets.

04 september, 2007 08:59  
Anonymous Anoniem said...

Zoals al eens gezegd (maar mijn reactie van toen is verdwenen), ik zal nu filletloos door het leven moeten, omdat ik alleen overdag naar de radio luister...

- Ik vind de jingles van het nieuws en zo een beetje raar. De vorige waren beter. Maar dat went wel.
- Ik moet zeggen dat ik niet goed snap wat er vernieuwd moest worden aan het muziekaanbod. We hoorden tot nu toe toch ook de laatste nieuwe liedjes van Keane, Zita Zwoon, Amy Winehouse enz? Zou het niet kunnen dat mensen die zeiden dat ze niet naar Radio 1 luisterden vanwege de muziek, niet wisten dat de muziek ondertussen eigenlijk vrij up-to-date was (afgezien van een paar programma's met hits van vroeger, die er ook moeten zijn vind ik)?

Voor de rest moeten we alles nog maar eens goed laten inzinken zeker...

04 september, 2007 09:00  
Blogger Unknown said...

Zal ik eens ongegeneerd slijmen? Ik heb gisteren de hele dag (jawel) naar de nieuwe R1 geluisterd en het enige wat een beetje als 'nieuw' en 'fris' en 'open' klonk was het programma van jou, Koen. Leuke manier om terug te kijken op de voorbije dag. Vooral omdat je de dingen oprakelde die mezelf ook waren opgevallen (het woordje dat die kleine had geleerd, de Jules Verne-verwijzing van di Rupo, ...). Nu alleen nog wat oefenen met die jingles in intro's.

04 september, 2007 10:41  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb gisteren (via "herbeluister") toen ik op mijn hometrainer zat geluisterd naar "Stories": de muziek en de hemelse stem van Fried'l waren uitstekend, de verhaaltjes zelf konden mij niet of slechts matig bekoren. Ik weet dat ik niet mag vergelijken met "Het Beste" maar ...
Volgende hometrainer-sessie luister ik naar FOF

04 september, 2007 11:22  
Anonymous Anoniem said...

het viel me gisteren al op, en vandaag is dat niet anders: 'mezzo' doet me zooo enorm terugdenken aan 'frituur victoria' van een goeie 10 jaar geleden op stubru... zelfs ruth joos klinkt als chantal pattyn!

hetzelfde met 'volume 1' dat me zooo enorm deed terugdenken aan ''t gaat vooruit', met lieven van gils vroeger op stubru...

ik heb bovendien ook zo het gevoel dat 'classics' van jan sprengers wel eens een vervolg zou kunnen worden van zijn 'rock bottom' op stubru...

en gisteren 'n paar keer 'in view' uit de nieuwe tragically hip gehoord! ook dat had zo op het stubru van 10-15 jaar geleden gekund...

met andere woorden: ik ervaar een groot stubru-gevoel van 10 tot 15 jaar geleden (maar dan met meer nieuws), maar het zal wel aan mij liggen zeker

ps: énorm genoten van 'exit', maar nog méér van 'exit plus'!

04 september, 2007 11:27  
Anonymous Anoniem said...

Erg blij dat de gastprogrammas een uur verschoven zijn, zodat de radio aan kan blijven tijdens heel de afwas. Feyten & Fillet kon ons alvast erg boeien! (Maar die namen hé... :-)

04 september, 2007 12:39  
Anonymous Anoniem said...

Als (relatief) jonge luisteraar van Radio 1 (deed dit vooral omwille van de steengoeie muziek én de 'lichtzinnige programma's' als je dat zo mag noemen...)was ik destijds gaan lopen bij StuBru, maar... ik vind de nieuwe Radio 1 (in de voormiddag) maar nix... sorry... (de muziek is wel nog goed)

04 september, 2007 12:55  
Blogger Roel said...

Buiten het feit dat ik jou liever naast Annemie hoor, vind ik de nieuwe Radio 1 zeker niet slecht na een eerste luisterbeurt. Nog altijd genoeg aandacht voor actua en trivia.

04 september, 2007 13:30  
Blogger pierre du coin said...

Als ik de nieuwe jingles hoor van het nieuws vind ik die slecht en ik weet gewoon dat ik die nooit of te nimmer gewoon zal worden. Een maand later klinken ze zou vertrouwd in de oren. Vandaar dat ik mijn oordeel nog wat opschuif. Alles eens rustig aanhoren. Ik ben een gewoontebeest vrees ik.

04 september, 2007 15:56  
Anonymous Anoniem said...

beste koen,
je blogt zo vroeg omdat je niet zeker bent van je stuk
ik heb mijn comment op radio1 gezet,het was niet slecht al heb ikmaar deze morgen kunnen luisteren.
verleis jezelf niet,ik heb de indruk dat je je soms wat onwennig voelt ,en dat zijn we van jou niet gewend.
zoals er iemand op in de commants zegt,iets langer jou aan het woord plus goeie muziek (en dat was het zeker) dat zijn jouw handelsmerken
groeten luc vanhalst

04 september, 2007 17:07  
Anonymous Anoniem said...

Het is wennen. Erg veel wennen, maar dat lukt ook waarschijnlijk. Na een tijdje toch. De jingles zijn het raarst en ja... die krantencommentaren mis ik nu al. En ligt het aan mij of is alles versneld? En die allereerste dag (rond 7u in de morgen reeds) merkte ik het soort van hickups die vaak voorkomen bij snelle vernieuwing: wie zegt wat en op welk moment? Resultaat was een beetje door-elkaar-gepraat. Niets dat niet vanzelf opgelost wordt in de loop der tijd!

04 september, 2007 17:12  
Anonymous Anoniem said...

zijn er niet veel van jouw collega's die hun eigen inbreng kwijt zijn?
dat vraag ik mij af
cogesprek van bv roger deknijf of lode roels met geert spillebeen ed
ik mis ze

04 september, 2007 17:17  
Anonymous Anoniem said...

Ik wacht nog zeker een week met beoordelen. Dit heb ik ook aan de mama van Ruth Joos beloofd. Het is nieuw voor iedereen. Zowel luisteraars als radiomakers moeten wennen. En zoals meestal, mensen zijn zo conservatief en protesteren bijna altijd tegen verandering, ten goede of ten slechte.Onder de middag heb ik in de auto in ieder geval al geboeid naar de verhalen van Fried'l Lesage geluisterd.By the way, welke zender zou ik anders moeten kiezen?

04 september, 2007 17:28  
Anonymous Anoniem said...

Jammer dat avondprogramma's als Concertgebouw e.a. volledig gesneuveld. De rest lijkt mij na 2 dagen sporadisch luisteren wel ok.
KOEN

04 september, 2007 18:40  
Blogger Mme Zsazsa said...

Ooh ja de krantencommentaren die waren zowat het lichtpunt van de ochtend.
En waarom weeral zo'n enorm saai muziekprogramma na de middag, goddekke seg, dat was zoal bij de oude radio 1, in de zomerprogrammatie heb ik zelfs vaak gedacht dat iemand naar Radio 2 had geswitcht en nu dees weer, waarom krijgt Lieven Vandenhaute geen programma of Friedl iets van twee uur, oohh zoiets als De Nieuwe Wereld.

En voor de rest kan ik Joe alleen maar gelijk geven, behalve het balhaar natuurlijk.

04 september, 2007 20:21  
Blogger koen fillet said...

@Allemaal. Op het forum van DeStandaard krijgt Radio 1 de wind van voren. Wat een heksenketel, tewijl DS toch de reputatie heeft van een bedaard en beschaafd publiek aan te spreken? Vergeleken met daar is het hier een oase van nuance en beleefdheid. Fijne mensen, jullie. En toch rechtdoorzee, waarvoor dank.
@Koen. Voor Concertgebouwliefhebbers - Het Concertgebouw was het klassieke programma op woensdagavond - is er een duidelijk alternatief. Jullie hebben een volwaardige zender ter beschikking staan.
@Luc Vanhalst. Twijfel is my middle name. Ik ben inderdaad onzeker. Wie ergens zeker van is, heeft waarschijnlijk niet lang genoeg nagedacht.
@Thorpedo. Bedoel je dat je me liever naast Annemie hoorde in plaats van solo. Of vond je Annemie + Koen beter dan Annemie + Sven?
@Maarten. Merci. Ik vond de gastprogramma's van de Orthodoxen of van het Centraal Israelitisch Consistorium vaak erg grappig. En ik vind het nog altijd jammer dat ik de aflevering van De Protestantse Stem niet heb opgenomen waarin ze onderzocht hebben of Jezus gevoel voor humor had.
@RoenHetZwoen. Zijn dat complimenten, of is dat kritiek?
@Henk. Bedankt Henk. Vandaag ging het gejingel me al wat beter af. Dat Lode maar oppast, of ik steek hem rechts voorbij.
@Joe. Je vergist je. Krulhaar krult omdat het afgeplat is. Bij stijl haar is de doorsnede rond, bij lichte krullen ovaal, en bij krulkrullen rechthoekig.

04 september, 2007 22:34  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb een beetje medelijden met Jan Huys. Wat moet die gast nu gaan doen? Alleen 's nachts nog een beetje het nieuws doen?

05 september, 2007 00:01  
Anonymous Anoniem said...

"Goeie radio is als je in de auto blijft zitten terwijl je al lang op je bestemming bent aangekomen." Ik denk, als ik me niet vergis, dat deze "definitie" van u is.
Wel, ... gisterenavond ben ik blijven luisteren. Da's al een goed teken, zeker.
Voorlopig één zwaar minpunt over de Radio 1 : om het half uur (kort) nieuws ! Is dat er niet een beetje over ? Ik ben iemand die de ganse dag luistert, ... dan krijg je echt wel een overkill aan nieuws.

05 september, 2007 08:03  
Blogger koen fillet said...

@Gert. Dat is inderdaad het schoonste compliment dat je me kan geven. Was het het stukje Arno dat je vastkluisterde? Want dan geef ik de pluim straks door aan Ruth Joos, het fragment kwam uit Mezzo.

05 september, 2007 08:06  
Anonymous Anoniem said...

daar is em,daar is em
de echte koen fillet
ik denk dat ge vertrokken zijt
en zonder twijfel,en zlfvertrouwen man,daar kan ik een punt aan zuigen
proficiat
(alleen jammer dat ik alleen s'morgens kan luisteren ,maar dat verlicht mijn werkje datr ik niet graag doe)
luc vanhalst

05 september, 2007 08:58  
Anonymous Anoniem said...

@Koen
Neen, het interview met prof. Devos.

05 september, 2007 09:14  
Anonymous Anoniem said...

Zoals velen mis ik de krantencommentaren (en in mindere mate het beursnieuws). Op een paar minuten weet je wat de verschillende hoofdredacteurs van een (of meerdere) themas vinden. Het heeft een (goed) overzicht van wat er leeft in Vlaanderen (miste soms wel de waalse kranten).
De paar keer dat ik al geluisterd heb, vond ik de muziek heel erg braaf en heb ik niks gehoord dat mij deed opkijken. Waarschijnlijk volledig 'censydiam-compliant', maar o zo plat.
PS. Het forum van De Standaard is de laatste tijd echt wel verworden tot een tooggesprek van vlaams-nationalisten, dus daar moet je niet al te veel aandacht aan besteden

05 september, 2007 09:27  
Anonymous Anoniem said...

@gryzo
die vlaams-nationalisten teisteren niet alleen het forum van DS, maar zijn ook zeer actief op de website van De Morgen. Zuur, zuurder, zuurst.
Wat Radio 1 betreft: ooit al eens geluisterd naar de Nederlandse Radio 1? Dringend eens doen. Dat is pas een echte informatiezender. 'Onze Radio 1' klinkt nu inderdaad wel zeer StuBru van toen. Is dat een verbetering? Hangt ervan af wat de oorspronkelijke bedoeling was, zeker.

Jan

05 september, 2007 10:25  
Anonymous Anoniem said...

Nieuwe jingles, nieuwe sound moeten altijd wat wennen, maar ik vind ze op het eerste gehoor erg geslaagd. Het enige wat ik erg jammer vind, is het verdwijnen van Pili Pili en Cucamonga.
Maar ik was gisteravond blij verrast met Exit Plus Alternative: geweldige muziek, ideale afsluiter van de avond. Toch jammer dat de interessante interviews en sessies van Cucamonga verdwenen zijn. Maar daar is hopelijk in de toekomst ook in Exit nog plaats voor.

Jan

05 september, 2007 12:02  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb enkele maanden geleden nen Franstalige medemens overtuigd om 's morgens naar Radio 1 te luisteren, terwijl hij naar zijn werk reeds. En... hij vond het wel oké wegens iets anders dan de doorsnee zenders.
Maar nu begin september dacht hij dat zijn radio niet meer goed geprogrammeerd stond en op een commerciële zender was overgegaan.

Maar ik blijf dus naar jouw programma luisteren terwijl ik naar het Journaal kijk met 888 voor teletekst en intussen soms de afwas doe.
Als ik niet moet werken :-(

gzienm: het is bijna Nederlands vandaag: gezien Marc?

05 september, 2007 13:11  
Anonymous Anoniem said...

Een ander probleem zit em in den nieuwe volgorde 's morgens. Vroeger was het wekker om 7u30, luisteren naar het nieuws en de krantenkoppen, en dan actief wakker worden. Nu is het luisteren naar het nieuws, een liedje, en dàn pas de krantenkoppen...Geen wonder dat ik overal 5 minuten te laat ben tegenwoordig

06 september, 2007 08:50  
Anonymous Anoniem said...

Het is idd nog wat vroeg voor reacties, maar in het algemeen bevalt de vlotte presentatiestijl in De Ochtend me wel. Waar ik het wat moeilijker mee heb, is het pseudovlotte dialoogje bij de krantencommentaren. Maandag was er ook zo'n poging bij de Wetstraatwatcher, waarbij de voorgelezen tekst van MvdL een paar keer werd onderbroken voor een tussenopmerking. Niet doen !
Ik heb nog geen tijd gehad voor de avondprogramma's deze week.. En Koen, jammer, want het lijkt me een interessant programma, maar je zit op zo'n moeilijk uur man ! Wat is jouw luisterdichtheid ?

06 september, 2007 09:51  
Anonymous Anoniem said...

Qua timing vind ik het jammer dat de verkeersinformatie nu telkens op het kwartier (voor of na het uur) komt. Da's op hetzelfde moment als die van Donna die je krijgt via RDS. Ik had het liever vlak na het nieuws. Op die manier had je om het kwartier verkeersinfo (als je luistert naar Radio 1 en via RDS de donna info meekrijgt).

06 september, 2007 12:57  
Anonymous Anoniem said...

Na enkele dagen radio 1 nieuwe stijl te hebben beluisterd, valt het mij toch op dat het er allemaal zo jachtig aan toe gaat, zeker in de pure nieuws programma's.
Er wordt zeer vlug gesproken, volwassen benadering is ook ingeruild voor een verkleuterde versie van nieuws en duiding (beetje op z'n studio brussels) en men lijkt soms het 'echte' nieuws af te haspelen (zo, daar zijn we weer mooi van af) om oeverloos te leuteren over fait-divers die m.i. ten onrechte veel meer ruimte krijgen.
De krantencommentaren: die moeten gewoon terug (ideaal om globaal overzicht te krijgen) + ook het beurspraatje (je leerde altijd wel iets bij van die ingewikkelde materie op een eenvoudige manier).
En iets minder van die oppervlakkige muziek ware ook welkom.
Stories daarentegen: meteen fan van geworden.
Eigenlijk globaal: programma's die niet (puur) nieuwsgericht zijn, lijken zeer geslaagd, maar de nieuws-en duidingsprogramma's hebben zeer duidelijk aan kwaliteit ingeboet. En dat is eigenlijk 'not done' voor de nieuwszender die radio 1 toch is.
O ja, de djingles: daar ben ik nog niet uit. Ze kunnen wel meevallen op termijn, denk ik, alleen beetje minder kwistig mee omspringen, zeker in nieuwsprogramma's.

06 september, 2007 20:46  
Blogger Ardi XIV said...

'k was fan, nu iets minder. Het zal wel wennen, dan ben ik het weer.

06 september, 2007 21:56  
Blogger King Amidar said...

Eigenlijk mogen we pas na drie weken eventueel slechte commentaar geven, maar goede maar nu zeker wel, Koen, of wat zeg je eigenlijk in je berichtje? :)

De jingles tussen de nieuwsberichten zijn zeer aangenaam: meer nature-sound achtig ipv het vorige veel te luide ufo-klanken! Voor het overige mis ik het oh zo vertrouwde beursberichtje na het nieuws om 08u30.

Nu nog een beetje minder Amy Winehouse (nog maar eens Rehab, iemand? En dat op de debuut-ochtend? Nice one, guys ... not!) en het komt wel goed. Alleen Pascal Paepen moet terug naar de ochtend please!

06 september, 2007 22:19  

Een reactie posten

<< Home