vrijdag, mei 11, 2007

Tafelgesprek


Kind 1: (verontwaardigd) Papa, ze gaan het bord afschaffen!
Papa: ...?
Kind 1: Het schoolbord, ze gaan het schoolbord afschaffen.
Kind 2: Pfoe, in mijn school hebben we al lang een computerbord.
(Volgt een enthousiast onderonsje tussen kind 2 en kind 3 waarin termen als touch screen en smart board en beamer vallen.)
Kind 1: Ik wil een ouderwets bord en krijt en een bordveger. En een inkpot en een pen.
Papa: En de builenpest, die hebben ze ons ook al afgepakt.

Labels:

7 Comments:

Blogger Geert Gitaar said...

"en vroeger waren de winters veel kouder!"

11 mei, 2007 22:25  
Anonymous Anoniem said...

De jeugd is, gelukkig maar, nogal eens tegendraads.

En nu we in een tijd leven waarin we worden ondergesneeuwd onder elektronische prullaria allerhande, zou het me niet verbazen dat de jeugd, totaal 'onverwacht', zou zeggen : "Genoeg !".

Dat de heren marketeers dààr nog niet aan hebben gedacht.

(Uiteraard is het bovenstaande totale wishful thinking. Ik zie mijn zoontjes opgroeien zonder dat ze ooit kennis zullen hebben gemaakt met een telefoon mét draaischijf én met draad. En die het als een evidentie beschouwen om, dankzij de geneugten van de digitale televisie, geen moment te hoeven missen van hun favoriete programma's, zelfs als er moet worden gegeten, etcetera, etcetera,..)

12 mei, 2007 15:24  
Blogger karen said...

Nou, de builenpest wil ik liever niet terug, maar ook ik stem voor het ouderwetse krijtbord.

Bijna al onze lessen (4e jaar geneeskunde ondertussen. ik word oud...)zijn met powerpoint. Logisch gevolg: alle lichten gaan uit "want dan zie je beter" (had je gedacht. Dé manier om zo snel mogelijk in slaap te vallen, ja), en van de proffen zie je nog vooral de achterkant. Een tekst aflezen is gemakkelijker dan uitleggen waarover het gaat, dat kan ik me best inbeelden. Maar of wij er dan ook maar iets van meehebben?

Op bord kan een prof zijn uitleg kracht bijleggen: tekeningen maken, nieuwe woorden opschrijven. Het wordt gemakkelijker om zijn betoog te volgen. Op een powerpoint verglijdt zijn uitleg tot banaal genazel, en proberen wij vooral de overdaad aan informatie over te pennen.

in 't kort: Lang leve het krijtbord!

13 mei, 2007 01:02  
Anonymous Anoniem said...

Ik begrijp het niet.

14 mei, 2007 09:08  
Anonymous Anoniem said...

Schreiven op een bort met krijd heefd van mei een goet mens gemaakd.

14 mei, 2007 12:03  
Anonymous Anoniem said...

't Is niet erg, Stinus. Wij begrijpen het in uw plaats.

14 mei, 2007 13:54  
Anonymous Anoniem said...

frank vandenbroucke heeft nog een verkiezingsDJ nodig
muziekje pestje
leuk
nieuw PROGRAMMA
net voor de verkiezingen
mvg

14 mei, 2007 15:59  

Een reactie posten

<< Home