woensdag, maart 14, 2007

Rhythm Junks

Heel lang geleden was ik kind in Turnhout. Daar stond toen een Cultureel Centrum dat nog niet af was, geen theaterzaal. Concerten werden gegeven in de grote inkomhal, achter zwarte gordijnen. Op een woensdagnamiddag ging ik naar de bibliotheek en zat de BRT-bigband te repeteren in die hal. Ik heb toen met open mond naar de drummer staan kijken. Dat was Tony Gyselinck.


Vanavond heb ik in de Handelsbeurs in Gent die Tony Gyselinck weergezien. Dertig jaar ouder, het lange blonde haar kortgeknipt, maar het drummen nog altijd even daar-valt-mijn-mond-van-open. Hij speelt bij de Rhythm Junks tegenwoordig, de groep van Steven De Bruyn. De drummer centraal op het podium, een uitzonderlijke opstelling maar in dit geval zeer terecht. (De bassist, rechts op het podium, herkende ik pas toen Steven zijn naam noemde. Jasper Hautekiet. Hij wist een paar keer de aandacht naar zich toe te zuigen en dat is voor een bassist niet vanzelfsprekend.)

Steven De Bruyn is al lang geen mondharmonicaspeler meer. Hij gebruikt zijn instrument als - ik heb er geen ander woord voor - een geluidsmachine. De muziek is bij momenten weird, maar nooit vergeten de Junks dat er publiek in de zaal zit dat geamuseerd wil worden. En dat ze zonder gitarist spelen, ach, dat blijkt minder onoverkomelijk dan ik vroeger placht te denken.

Er was nog Wilde Geruchtenvolk: An Steegmans en onze filmkenner, Bernard Van De Populiere. Die vond het geluid in het begin ondermaats. Maar ja, hij is een filmkenner. Bernard beweerde ook nog dat hij de vloer van de Handelsbeurs had voelen bewegen... Beste Bernard, de Junks waren stérk, van het eerste tot het laatste moment.

Het was jàren geleden dat ik nog eens een concert zonder stoeljes meemaakte. Dat is me niet goed bevallen, mijn knie deed vervelend. Mijn meniscusknie. Het is lang geleden dat ik er nog eens iets over geblogd heb, maar vandaag doet ze haar herintrede: na een avond rechtopstaan voel ik pijn en een lichte zwelling.

Labels:

8 Comments:

Anonymous Anoniem said...

fijn dat je van het concert genoten hebt
ik ben blij dat je het over je knie hebt,wat zeiden we over een verwittigd man??
ik hoop dat velen je blog lezen en dat mensen die dezelfde operatie hebben ondergaan ook eens mogen horen van een BV dat er voorzichtigheid geboden is gedurende enkele maanden.
mensen luisteren soms meer naar een bekende vlaming dan naar hun kinesistje
mvg
LV

15 maart, 2007 07:10  
Anonymous Anoniem said...

Koen,

Ik heb de grond OOK voelen bewegen !

AN

15 maart, 2007 14:20  
Blogger Kaat said...

Ik denk dat Vlamingen voornamelijk naar zichzelf luisteren, want naar de arts of naar de kinesist luisteren, betekent in de meeste gevallen "rustiger aan doen" en dat is wat we nu massaal willen vermijden =/. Overigens wil ik er toch even bijzeggen dat ook zij die niet met hun knie onder het mes zijn geweest, er last van kunnen hebben na een lange avond staan...

15 maart, 2007 15:27  
Anonymous Anoniem said...

ik ben blij dat onze studies tot niks dienen tot iedereen ons nodig heeft

en dan is't prijs

mvg LV

15 maart, 2007 16:25  
Blogger svdr said...

Dat van die vloer, dat kan hoor. Eind vorig jaar werd het jubileumconcert van Ambrozijn in de Handelsbeurs afgelast, omdat er problemen waren met de beweegbare vloer.

16 maart, 2007 13:15  
Blogger Kaat said...

Ik denk niet dat je studies voor niets dienen. Ik denk dat het effect van een BV die erover praat niet overdreven mag worden. Overigens ben ik ook zeer tevreden van mijn chiropractor, wiens oefeningen ik braaf dagelijks uitvoer =)

16 maart, 2007 14:43  
Anonymous Anoniem said...

@kaatje
waarom zo moeilijke woorden voor kraker
eenvoud siert de mens
en dat is niet jouw schuld
maar een wervel blijft en wervel
en een knie blijft een knie
er zijn evenveel slimme en capabele simpele kinesisten asl overropen osteopaten en chiropratctici

lieve kaat we zijn beschermd door de socialae zekerheid
laat net geld niet uit je zakken halen door pseudo's

er zijn al ministers genoeg

lieve groeten
LV

16 maart, 2007 16:22  
Blogger Unknown said...

Koen,
voor eens en voor altijd: het is Bernard van de PopEliere.

uw bijna ex-producer

20 juni, 2007 11:10  

Een reactie posten

<< Home