zondag, november 12, 2006

Zevende Dag

Eindelijk, eindelijk een televisieprogramma dat Marathon behandelt zoals het moet. Niet over De Zaak F, wel over zin en onzin van een marathon na slechts één jaar voorbereiding. Dankuwel Zevende Dag.

Patrick Vankrunkelsven is kritisch. Lopen moet in de eerste plaats leuk zijn. Zoals Marathon het voorstelt is het teveel miserie en ellende en speelt de voorbereiding zich vaker in de wachtzaal af dan op de Finse piste. Hij vindt dat we een verkeerde boodschap geven. Het had allemaal wat kleinschaliger en vooral trager gemogen.

Een beetje jammer dat Paul en Geert daarop moeten reageren, want dit is in de eerste plaats een televisioneel probleem. Netmanager Bart De Poot zou zich daarvoor moeten verantwoorden, of Jan Vanderstraeten, de producer. Ik denk dat die iets zouden zeggen als Er moest dus wel televisie gemaakt worden, hé, en dan moet het larger than life zijn. U gaat daar wellicht van op uw achterste poten staan, maar zo werkt het nu eenmaal. Zelfs op Canvas.

Maar ze deden dat wel goed, Paul en Geert. Paul zei dat Marathon de mensen in de eerste plaats aan het sporten wil krijgen. Ik denk ook dat canvaskijkers slim genoeg zijn om te beseffen dat je beter wat meer tijd uittrekt voor een marathon. Of dat een marathon niet persé moet, dat de 20km van Brussel ook al mooi is. En mocht u geschrokken zijn van de wallen onder Geert zijn ogen: die zijn niet het gevolg van de marathon, dat is de jetlag.

Ik ben Patrick Vankrunkelsven gisteren tegengekomen op de Boekenbeurs. We hebben het uitgebreid over mijn meniscus gehad. Hij denkt dat het niet geheel onmogelijk is dat ik na mijn operatie weer gewoon zal kunnen trainen. En dat een marathon tot de mogelijkheden blijft behoren. Vandaar dat ik de hoofding van mijn blog nog altijd niet heb veranderd. Het blijft van 0 naar 42 kilometer, we zien wel hoeveel tijd ik daarvoor nodig heb.

Labels: , ,

19 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Schitterend dat je terug zou kunnen lopen en leuk dat je de blog dus niet stopt! Veel succes met de operatie en de revalidatie!

12 november, 2006 14:05  
Anonymous Anoniem said...

Spijtig. Ik heb de Zevende Dag gemist. Valt het interview met Paul, Geert en Patrick K. ergens te bekijken aub ?? thanks voor een link. Carla

12 november, 2006 14:28  
Anonymous Anoniem said...

het ITBfrictiesyndroom is perfect te behandelen met corticoidinfiltraties, en kan bij hardnekkigheid ook met succes geopereerd worden. Dat kan elke orthopedisch chirurg je bevestigen.

Je loopcarrière is dus zeker niet achter de rug, maar op één jaar van niets naar een marathon is toch echt wel onverantwoord!

Keep up the spirit.

Een orthopedist, amateur-jogger (20 marathons)

12 november, 2006 14:33  
Anonymous Anoniem said...

Carla,
deze avond laat is er normaal gezien een herhaling van de hoofdpunten van de 7de dag vandaag. Kijken of DVD recorder programmeren !
Koen, hou ons zeker op de hoogte van je zeer professionele toeren die je straks met je fototoestel gaat uithalen :-)))

12 november, 2006 14:46  
Anonymous Anoniem said...

Dank voor de tip over de 7de dag. Ga ik zeker doen. Carla

12 november, 2006 15:58  
Anonymous Anoniem said...

Proficiat Koen ! Geweldig wat je de afgelopen maanden ondernomen en gepresteerd hebt. Spijtig genoeg konden jouw inspanningen niet beloond worden in de marathon van NY. Hopelijk vind je de moed en blijft je enthousiasme hoog om op eigen houtje verder te blijven trainen, na de operatie en revalidatie weliswaar...
Ik ben een fan en blijf je volgen via deze blog !
Groetjes van een afgestudeerde sportkotter.

12 november, 2006 16:09  
Blogger Rafke Magic said...

da's de spirit! de moed ni opgeven ;-)

12 november, 2006 18:04  
Anonymous Anoniem said...

Goed gezegd Koen, de dingen in de juiste proporties zien is de boodschap. Blijkbaar hebben heel wat medemensen het daar niet altijd even gemakkelijk mee.
En wat je knie betreft, geef de moed niet op en doe het lekker rustig aan. In 1 jaar van niks naar een marathon is "het een beetje zoeken", maar gezien het mooie slaagpercentage (4 op 6) blijkbaar wel de moeite waard. Ik trek er persoonlijk alvast wat meer tijd voor uit. Voor je het weet zit je namelijk met een knoert van een obsessie ;-)

12 november, 2006 18:43  
Anonymous Anoniem said...

ah, Koen, naast die loopmarathons zijn er nog andere marathonnekes in het leven hoor.

Met de mountainbike dan wel. Swiss Bike Masters, Grand Raid Cristalp, Dolomiti Superbike, Hagelandse Chronorit, allemaal schitterende marathons die net als die loopwedstrijden een uitgebalanceerde training vragen, en achteraf een kick geven waar je ettelijke weken niet goed van bent. Daarna kan je verder gaan met meerdaagse ritten zoals TransAlp Challenge, Crocodile Trophy of zelfs Ironbike.

En het voordeel is dat je je enkel blesseert als je (zelf) valt, niet zoals bij het lopen waar je je blijkbaar blesseert als je... loopt.

12 november, 2006 20:13  
Anonymous Anoniem said...

Hoi Koen,

De kansen dat je nog kan lopen na een meniscusoperatie zijn reëel. Zelf ben ik er het levende bewijs van. Na een meniscusoperatie heb ik mijn hardlopen niet hoeven stop te zetten en heb ik recent - jawel - 2 marathons kunnen lopen. Hou dus zeker de moed erin. En ... wanneer je af en toe een looppartner nodig heb : zelf woon ik in Temse en mijn duurlopen brengen mij dikwijls in Kruibeke en Rupelmonde om dan terug te lopen langs de oevers van de Schelde.

12 november, 2006 21:40  
Blogger kris said...

ja Koen , zo werkt het nu eenmaal bij tv...alleen, waar ik van op mijn achterste poten ga staan is dat ze bij Canvas de indruk wekken dat het bij hen zo niet zou werken. Ze vallen dubbel door de mand. Straf dat onze cameraatjes dat vastlegden. Wat ik opmaak uit de marathonprogramma's? Lopers zijn als vliegtuigen, bij de minste fout komen ze naar beneden. Blij dat ik met een onschadelijk minifietsje rijd!

12 november, 2006 23:07  
Anonymous Anoniem said...

Patrick Van Krunkelsven is dokter èn loper. Die man heeft in mei echt wel een sterke tijd neergezet op de 20 KM van Brussel, iets in de aard van 1u17, als ik het me goed herinner. En hij is geloof ik 49 jaar oud. Niet slecht!

12 november, 2006 23:58  
Blogger Jan Ottenbourg said...

Geert Jetlag?! Jaja... ;-)

13 november, 2006 08:35  
Blogger Unknown said...

Koen,

ik blijf hier duimen voor jou, heb zelf nog maar recent de loopmicrobe te pakken.....een nieuwe wereld die ik graag ontdek.

13 november, 2006 11:46  
Blogger Tjoff said...

Schitterend!
'k Ben echt blij dat je het niet gaat opgeven. Hou wel in gedachten dat, eens je genezen bent van die meniscus operatie, motivatie nu vooral uit jezelf zal moeten komen.
Wat ik wel zeker weet: "Gij kunt dat Koen!"

Toi-toi-toi

13 november, 2006 13:26  
Anonymous Anoniem said...

Heb ik dat gisteren goed gehoord dat Sylvie slechts 16 km aan een stuk heeft gelopen voor de bewuste marathon??

13 november, 2006 14:05  
Blogger koen fillet said...

Je hebt dat goed gehoord, Katrin. Sylvie was vast van plan om 20km te lopen en dan te wandelen.

13 november, 2006 14:13  
Anonymous Anoniem said...

Niet te geloven.Wat was trouwens de langste gelopen afstand van de anderen? Dat gaat het in het boek staan, zeker.

13 november, 2006 14:59  
Anonymous Anoniem said...

Ga verder op wat je behandelende dokter zegt en luister naar je lichaam. En laat je niet in de doeken doen door Van Krunkelsven, hij mag nog zo slim zijn, hij beschikt niet over jou medische gegevens en ook niet over de ervaring van dokter Bellemans! Wat ben ik blij dat ik de raad van PVK ivm mijn knieprobleem niet heb opgevolgd!

21 november, 2006 12:07  

Een reactie posten

<< Home