vrijdag, september 22, 2006

Boerenbond


De redacteuren van Wilde Geruchten beoefenen een gemeenschappelijke hobby: we verzamelen merkwaardige uitspraken van elkaar. Die worden niet als postzegels ingeplakt in een album, maar gepubliceerd op een Wilde Geruchten internetpagina, genaamd "citaat van de dag".

Ik moet glimlachen als ik ze lees: 'Shit, ik was al vergeten dat ik naar die cursus time-management moest'/'Kandinsky heeft ook non-fictie schilderijen gemaakt'/'Ik gebruik wel eens inlegkruisjes op plaatsen waarvoor die eigenlijk niet bedoeld zijn'/'Bij Annemie heb ik toch meer het gevoel dat die borsten naar mij kijken dan ik naar hen'/'Het valt me tegen van de Grieken dat zij niet op de boekdrukkunst zijn gekomen. Zo moeilijk is dat toch niet.'/'Dat is logica, daar vang je mij niet mee.'/'Mensen die een O schrijven in plaats van een 0, daar word ik zenuwachtig van.' enzovoort enzoverder. Het geeft een mooi beeld van de chaos waaruit radio wordt geboren. De deur van het redactielokaal op een kier.

Eén van die citaten is woensdag in het Belang van Limburg gesukkeld. En dan is het plots niet meer om te lachen.

Ik heb me ooit iets lelijks laten ontvallen over de Boerenbond. Een uitspraak die zodanig over the top is, dat het wel duidelijk moét zijn dat het ironie betreft, zeker als je ze ziet staan tussen al die andere onnozele citaten van de dag. Maar als een krant ze maanden later uit zijn verband rukt, lijkt het alsof ik een geweldig schot voor de Boerenbondboeg geef.

Ik heb daarstraks met Noël Devisch gebeld, de voorzitter. Met een klein hartje, ik dacht dat hij me door de telefoon zou trekken. Maar dat deed hij niet, hij was de beminelijkheid zelve. Hij kent het soort radio dat ik maak, hij kan zich de sfeer op de WG-redactie wel voorstellen, kortom, een en al begrip. Maar zoals het in het Belang stond was de ironie zoek. Hij heeft een lezersbrief geschreven, want het had hem gekwetst.

Lastig. Mijn excuus. Wat niet wil zeggen dat ik vanaf nu een vriend van de landbouwlobby ben.

Labels: , , ,

6 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Niet zeveren eh Koen.Als U enkele citaten vermeld kunt U toch ook het citaat over de boerenbond vermelden,dan kunnen we het beoordelen.

23 september, 2006 08:12  
Blogger koen fillet said...

Dat is een kwestie van doorklikken naar de links in mijn postje, anonymous.

23 september, 2006 08:34  
Anonymous Anoniem said...

Gevonden Koen,dank U.Om konsekwent te zijn plaatst U best ook iets dergelijks over die andere organisatie 'de loge'

23 september, 2006 08:43  
Anonymous Anoniem said...

Je zou verwachten dat zo'n voorzitter veel werk heeft; maar blijkbaar tijd zat om zo'n lange brief te schrijven.
Enfin, ik d8 ook dat president van de VS zijn een hele zware job was; maar blijkbaar had ene B.C. tijd genoeg om met stagiaires sigaren te smoren.

23 september, 2006 21:59  
Blogger kris said...

de betekenis van het woord ironie is in een bepaalde provincie nog niet doorgedrongen? Nu weet Ik waar die 500 extra kleuteronderwijzers van Van den Broeke volgend jaar aan de slag kunnen! kom ik nu ook in het belang?:-)

24 september, 2006 00:45  
Anonymous Anoniem said...

Voorstel:draag Noël Devisch voor als voorbeeld van verdraagzaamheid.

28 september, 2006 20:29  

Een reactie posten

<< Home