donderdag, juli 20, 2006

Wel Michael, de deze:

Michael wil weten welke feeds ik in mijn bloglines-account heb zitten. Blijkbaar kan je die publiek maken maar dat gaat me wat ver. Ik wil wel vertellen dat ik geregeld een blik werp op digg, boing boing, arts & letters daily, giornale nuovo, things magazine, 33 1/3, Internet Scout, TUAW, sixeyes, kindamuzik, big rock candy mountain, largehearted boy, locust st, music you possibly won't find anyplace else, songs:illinois, paste magazine, paper forest, makezine, wfmu's beware of the blog, de standaard, de morgen, achter de schermen, (pdw), an nelissen, bieslog, de leeskamer, onze taal, hanneke groenteman, de boekensneuper, arts journal, michel vuijlsteke, karen spaink, the nonist, pietel, sargasso, taalkoeien, urgh, 7 seconden, kottke, tales from the crib, kapingamarangi, dupslog, victa placet mihi causa, lvb en white man stew.

Het is wat laat op de dag om alle linkjes daar nog bij te zoeken. Google, vrienden.

6 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Dankuwel! Kleine opmerking: ik denk dat je bloglines-knopje rechts niet juist zit.

20 juli, 2006 09:15  
Anonymous Anoniem said...

De firma dankt u. ;-)

20 juli, 2006 13:33  
Anonymous Anoniem said...

Beste Koen,

Toevallig las ik je artikel in Humo en vermits ik als kinesitherapeut veel met lopers werk, was ik natuurlijk geïnteresseerd in je blessure. Kon het dan ook niet laten in je blog te gaan neuzen en werd toch enigszins verrast door de aanpak van jouw probleem... Frictie syndroom wordt veroorzaakt door wrijving van je bovenbeen met pees van tractus iliotibialis. Een zeer veel voorkomende oorzaak (maar helaas door artsen meestal niet herkend) is het feit dat zwakke heupspieren (oa gluteus medius) tijdens het lopen het bovenbeen niet voldoende kunnen stabiliseren waardoor het bovenbeen bij de landing van de voet op de grond tijdens het lopen wat naar binnen roteert. Door deze rotatie gaat het uitsteeksel aan je knie relatief gezien nog meer naar buiten komen waardoor de frictie verhoogd en dus de ontsteking in de hand werkt.
Mijn advies : train aub je heupspieren, meer specifiek je gluteus medius, anders is de kans groot dat je gaat blijven sukkelen met deze blessure. Om mijn verhaal wat kracht bij te zetten verwijs ik graag naar volgend wetenschappelijk artikel : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=10959926&query_hl=10&itool=pubmed_docsum
De hypothese dat je met het trainen je quadriceps de pees wat kan 'verleggen' lijkt me, met alle respect voor diegene die je dit verteld heeft, larie en apekool. Als je wat meer uitleg wil, let me know !

20 juli, 2006 19:49  
Blogger koen fillet said...

Heel graag wat meer uitleg, physio. Bijvoorbeeld: hoe doe je dat, je gluteus medius trainen?

20 juli, 2006 19:59  
Anonymous Anoniem said...

Koen,

Het komt erop neer dat we het bovenbeen in neutrale stand moeten houden tijdens dynamische bewegingen (zoals vb lopen). Het trainen van gluteus medius verloopt in stappen : eerst analytisch, daarna geleidelijke functionele integratie. Het vervelende is dat je de oefeningen tot in het laatste details moet correct doen om optimaal effect te hebben. Maar toch even voorbeeldje van functionele oefening : in stand, staan op 1 been, bekken horizontaal, buigen door steunbeen en tijdens deze buiging je knie perfect boven je voet houden (en niet de knie naar binnen laten komen). Nogmaals : niet zinvol ganse oefenconcept in dit boxje uit te doeken te doen. Als je dit wil laten nakijken doe je best beroep kinesitherapeut met ervaring in 'Kinetic Control'-oefenconcept. Ik kan je (via mail) wel de nodige info geven.

Vriendelijke groeten,

Robbie Billen
www.rob-web.tk

20 juli, 2006 20:51  
Anonymous Anoniem said...

Je zou natuurlijk ook meteen je bloglines list kunnen publiceren. Kijk gewoon eens bij "".

21 juli, 2006 14:51  

Een reactie posten

<< Home