zondag, juli 30, 2006

Vision On.


Een paar weken geleden vroeg Staf Herten me of er oude televisieprogramma's zijn waaraan ik warme herinneringen koester. Ik ben toen Vision On vergeten. Woensdagnamiddag. Eerst Tip Top, dan het jeugdfeuilleton en daarna de ene week Wie Weet Wint en de andere week Vision On. WWW was een bijzonder saaie scholenkwis, VO was een geweldig inspirerend euh, tja wat eigenlijk?


De doelgroep - voor zover er in de jaren 70 al voor doelgroepen televisie werd gemaakt - waren doven. Vision On was een mikmak van tekenfilmpjes, slapstick, tekeningen van kijkertjes (I'm sorry we can't return any of your pictures. But we give a small prize for those that we show), een man met een verfspuit die tekeningen op een parkeerplaats kalkte, kromme dialoogjes tussen een

schildpad en het jongetje meisje op zijn rug, een pluchen worm die plots door de studio vloog en een geweldig irritant fluittoontje produceerde en het gebruikelijke nog veel meer. Hoe ze daar samenhang in kregen herinner ik me niet meer.

De BBC heeft een veel te kort stukje van de programmatune op het web staan. Dat muziekje! Ik ben weer een jongetje van 9. Oh, hier een andere versie.

Wikipedia linkt naar een Vision On site. Nog meer filmpjes. Niet naar kijken, beste veertigers. De herinnering is waarschijnlijk veel schoner dan de realiteit.

Labels:

13 Comments:

Blogger Cursief Huigje said...

Ook behorende tot de generatie die in de jaren zeventig de zalige jeugd beleefden - weet ik uit ervaring om best niet meer te kijken naar fragmenten uit 'wat toentertijd dé max was: Van Pool tot Evenaar op zondag. Keromar, Johan en de Alverman, Axel Nort en Fabian van Fallada op woensdag. De tekenfilmkes met Popeye in het programma Binnen en Buiten.
Laat de herinnering zo intakt mogeljk, zou ik zeggen.
Maar ondertussen geniet ik toch wel van die portie 'herinnerings-nostalgie'

30 juli, 2006 19:30  
Anonymous Anoniem said...

Nostalgie, nostalgie,... maar voor de geestelijke gezondheid is het best om niet al te veel achterom te kijken, denk ik (?)

Ander vraagje voor Koen (van mijn vrouw): zij fietst elke dag 2 keer over en weer naar haar werk 4 keer +/- 4 km (=16) en ze vraagt zich af: zal Koen ook bij regenweer fietsend naar Rupelmonde trekken.
Ze heeft namelijk al veel collega's weten beginnen tijdens de zomer, maar eenmaal een beetje kouder en zeker bij regen is het enthousiasme vlug afgekoeld.
Maar ik heb er goede hoop op want fietst Koen al niet van zijn huis naar het station?

31 juli, 2006 09:31  
Anonymous Anoniem said...

toch nog eens Landis en c°?
Interessant artikel:
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelid=GQ6VM4O5

31 juli, 2006 09:53  
Blogger Stefaan said...

Dag Koen,
al enige tijd bekijk ik uw blog (schuld van HUMO) met veel plezier. Plezant om lezen en heel dikwijls "leerrijk". Toch is er één zaak die mij bijblijft. Het verwijderen van een reactie (comment). Waarschijnlijk heel terecht, ik zou het ook doen in bepaalde gevallen, maar waar leg jij de grens? Politieke propagana, leugens, persoonlijke aanvallen, geen platform willen zijn voor ..., dikke zever of andere.
Ps: 'k heb al gezocht om de tijdsaanduiding onder dit berichtje aan te passen, maar 'k heb het nog niet gevonden.

31 juli, 2006 12:12  
Blogger koen fillet said...

@Etienne Devillage: Ik heb nog nooit een comment om inhoudelijke redenen moeten verwijderen, Etienne. Het loopt nooit de spuigaten uit. Ik heb dus nog niet echt moeten nadenken over waar de grens ligt. Want naar het schijnt ben je als auteur van een weglog ook verantwoordelijk voor de inhoud van de comments.

Ik heb al wel eens dubbel geposte comments gediliet, en spamcomment. Maar dat is een kwestie van esthetica.

31 juli, 2006 12:56  
Blogger kris said...

Ja, dat muziekje .. JAVA van Al Hirt (enige jaren geleden overleden). Had op mij hetzelde effect als Bert Kaempfert op Kapitein Zeppos: je aandacht is gewekt en je blijft kijken. Hoe dat dan met die doven ging heb ik nooit gesnapt...

31 juli, 2006 17:39  
Blogger kris said...

overigens Koen, ik meen me te herinneren dat Vision On er kwam omdat de BRT niet genoeg geld meer overhad om een jeugdfeuilleton te draaien à la zwaard van ardoewaan. Toen nonkel bob Vision On voor het eerst aankondigde dacht ik, lap mijn woensdagnamiddag om zeep, maar het bleek geweldig mee te vallen!

01 augustus, 2006 00:20  
Blogger koen fillet said...

En hoe zat de programmatie dan in elkaar, Kris? Klopt mijn herinnering dan niet dat VO veertiendaags ging, afgewisseld met Wie Weet Wint?

01 augustus, 2006 00:27  
Blogger Reggy said...

Ja Koen. Zot zijn doet gelukkig geen pijn, en blijkbaar werkt het nog aanstekelijk ook. Ik vond al langer dat ik iets aan mijn conditie moest doen, het lezen van uw blog deed me overhalen er onder het moto "Als Koen Fillet dat kan, dan ..." ook echt wat aan te doen. Ik heb u zelfs een vermelding gegeven op mijn amper bezocht blog.

Merci Koen, merci Humo!

01 augustus, 2006 00:54  
Blogger kris said...

God,Koen, de programmatie en inhoud van tip-top veranderde toen vrij regelmatig, ooit zou het stramien er zo kunnen uitgezien hebben, ja, maar ik dacht dat het begon ter vervanging van een jeugdserie ('t was toen volop olie en andere crisis hé).Zaki en Kris Smet, Marijn de Valck (Baltazar Boma)Ja zelfs Nicole en Hugo en Danny Verbiest (Samson) probeerden met zen allen Nonkel Bob uit ons collectief geheugen te wissen. Niet gelukt…. Na wie weet wint kwam nog driemaal is scheepsrecht met Pol de matroos ( ook terug te vinden in Merlina). Wie weet wint werd in Vlaanderen nagedaan als de interscholenkwis met Nand Baert als presentator. 'k Weet dat nog goed want ik zat ooit in de schoolploeg. We hebben toen glansrijk gewonnen van het St-Fransiscuscollege en St-Gertrudis. Wat wil je ,er zaten veel muziekvragen in….

01 augustus, 2006 16:26  
Anonymous Anoniem said...

Jaaa, dat beest dat door de studio vloog ! Ik heb dat nooit begrepen, maar ik vond het wel grappig..

En nu we het toch over vroeger hebben: De Opkopers, ook met die eeuwige Pol. En agent Boeykens ! Djiezes.. we worden oud vrees ik ..

03 augustus, 2006 21:48  
Blogger guustaaf5 said...

Wat is er eigenlijk gebeurd met de presentator van Wie-weet-wint, Michel Lacor? Was ook de presentator, gedurende een zekere tijd van radioprogramma het kinderuurtje op de BRT2? vrijdagavond, voor zover ik mij herinner.
Het melodietje begon met de tekst: jongens-meisjes...

09 oktober, 2011 13:01  
Blogger Unknown said...

Je kan op pintrest een aflevering bekijken vision on 1964-1976; het was voor mijn man en mij een nostalgische herbeleving.
veel kijk plezier
Ann Tratsaert




04 mei, 2019 10:07  

Een reactie posten

<< Home