zaterdag, mei 20, 2006

Ryan V. maakt zich zorgen.

Ryan V. stuurde me een comment die me belangwekkend genoeg lijkt om hem hier nog eens in extenso te posten.

Koen, ik volg uw blog al van in het begin en wil in de eerste plaats zeggen: chapeau voor uw inzet om als niet-sporter een omschakeling te maken naar een sportiever leven. Toch kan ik niet laten om u nog eens te herinneren aan de brief van RxxDxxG van enige tijd geleden. Wat zij toen een beetje ongezouten verkondigde blijkt toch niet helemaal bullshit te zijn zoals in de comments werd vermeld.
Zelf ex-loper praat ik uit ervaring dat lopen toch niet zo gezond is als algemeen aangenomen. Ik kan mij niet herinneren ooit zoveel blessures en kwaaltjes gehad te hebben dan in mijn loop-periode (een goeie 2jaar). Doktersbezoeken, pijnstillers en ontstekeingsremmers aan de lopende band en dit om gezonder te worden?!? Ik sport nog steeds 4 à 5 x per week (fitness, zwemmen, hometrainer) maar sedert ik het lopen achterwege gelaten heb blijven de blessures ook achterwege. De druk om overal voorzichtig te zijn en om bij het minste pijntje te panikeren om een wedstrijd minder te lopen vielen als een blok van mijn schouders. Ook mijn werk lijd niet meer onder mijn sportieve bezigheden terwijl ik vroeger regelmatig mankend of stijf de dag moest zien door te komen.
Zo heb ik bij jou nu ook de indruk dat de negatieve kant van lopen zich ook frequent laat voelen. Nu zet je nog door met de uitdaging voor de boeg maar eens deze voorbij zal zijn vrees ik dat het lopen ook voor jou zijn charmes zal verliezen. Ik wil u zeker niet ontmoedigen want ik raad u ten zeerste aan om in de toekomst te blijven sporten waarbij uw recente aankoop u daar fantastisch bij kan helpen. Ik ken geen enkele andere individuele sport met zo'n hoge blessure-gevoelighied als lopen. Vandaar dus dat ik geneigd ben om mij aan te sluiten bij de woorden van RxxDxxGxx.
Vergis u niet, ik heb echt wel het beste met u voor en hoop van harte dat je slaagt in uw uitdaging!



Ik heb geen argumenten om Ryan tegen te spreken. Die lastige knie van mij bepaalt inderdaad mijn denken en doen. Vanochtend bij het opstaan was het eerste dat door mijn hoofd flitste: ai, mijn knie doet nog pijn. En ik merkte ook weer een lichte zwelling.

Ik ben nog nooit zo intensief met mijn eigen mezelve bezig geweest als sinds ik loop. Daar is een woord voor: egocentrisme. Ik loop rondjes rond mijn eigen navel.

8 Comments:

Anonymous Anoniem said...

En of ze gelijk hebben. Inderdaad, zelf ondervindt ik het ook aan lijf en leden. Na een start2run, met als doelen dit jaar de 20 KM van Brussel en volgend jaar de London Marathon, gestopt door een stressfractuur met gips en brace en de hele reutemeut verbiedt de orthopedist mij om de komende maanden nog te lopen. Misschien was ik met mijn oude lijf beter bij het golfen gebleven, dan liep ik nu rond in de natuur en was ik niet aan mijn zetel gekluisterd.

20 mei, 2006 13:05  
Anonymous Anoniem said...

Tja, het hangt een beetje van je lijf af zeker? Ik loop twee jaar en nog geen enkele kwetsuur gehad. Tenzij je een blein of een blauwe teennagel meerekent. Als ik constant blessures zou hebben weet ik niet of ik het zou volhouden.
Waar ik je zeker in kan volgen is dat bezig zijn met jezelfe. Sedert ik loop let ik ook meer op gezond eten en zo. Dat vind ik een positieve evolutie.

20 mei, 2006 17:54  
Blogger Geert Gitaar said...

En ja, Koen, het Cernum team mag er ook aan geloven: van onze 25 lopers voor de 20 km van Brussel blijven er 18 over... (hernia, kuitproblemen, beenvliesontstekingen, ...)

20 mei, 2006 17:59  
Blogger David aka Letman said...

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

20 mei, 2006 20:43  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb ook al een paar blessures gehad, maar telkens was de oorzaak duidelijk. Als je ziet vanwaar jij komt en waar je hoopt te staan op een jaar tijd, dan loop je meer risico met het lopen, dan iemand die echt puur recreatief loopt. Elke sportbegeleider zal je trouwens aanraden om lopen met andere sporten te combineren, zoals zwemmen en fietsen. Leren luisteren naar je lichaam is heel belangrijk. Troost je, ik beheers de techniek zelf nog onvoldoende ;-) Hopelijk is iedereen het er over eens dat een leven zonder sport veel minder gezond is dan een leven met.

20 mei, 2006 22:18  
Anonymous Anoniem said...

Beste Koen,
Ik loop al meer dan 25 jaar zonder ooit eenmaal gekwetst te zijn geweest. Hiervan heb ik drie jaar onder leiding van Paul Van Den Bosch getraind. Mijn bemerking is de volgende, de meeste mensen (atleten) willen alles veel te snel en trainen veel te intensief, ik ben ervan overtuigd dat Paul hier net het zelfde over denkt.
Ik kan je uit ervaring maar een goede raad geven,loop alle lange duurlopen in een systeem van 9' lopen en 1' stevig wandelen. Je zal merken dat je zeer snel recupereerd en het leuke is dat indien je dit toepast in de marathon je nooit de zogenaamde muur zal tegenkomen. Ikzelf loop in Two Oceans Marathon (56Km)te Cape Town 20' sneller met dit systeem.Een vriend loopt een Marathon PB van 3Hr09' (10' sneller) met deze methode. All The Best Peter Kigali Rwanda

21 mei, 2006 08:13  
Anonymous Anoniem said...

Eigenlijk is dit een spijtige zwart-wit discussie. Natuurlijk is te intensief lopen (of welke sport dan ook) niet gezond. Ook van teveel water kan je doodgaan, maar is er iemand die beweert dat water ongezond is ? Ik loop in ieder geval heel graag en probeer niet te overdrijven - op een jaar tijd naar een marathon toewerken zou persoonlijk niet doen, maar dat moet ieder voor zich uitmaken - en ben in ieder geval een pak gezonder dan toen ik niet liep.

21 mei, 2006 21:54  
Anonymous Anoniem said...

Wat jullie doen is uitzonderlijk, van "zetel zitten" naar "marathon lopen" in 1 jaar tijd. Het zou een wonder zijn als jullie dit allemaal zomaar lukte zonder pijn, blessures of overbelasting. Daarom boeit het me zo, ik ben benieuwd hoe het jou en de andere proefkonijnen zal vergaan in NY. Ik liep 4 jaar voor ik mijn eerste halve marathon liep, nog eens 1 jaar later de eerste hele. Héél rustig opgebouwd dus, ondertussen loop ik al 15 jaar, volledig blessurevrij wekelijks 50 à 60km. Jullie worden gelukkig goed begeleid, maar aan alle anderen die weet-ik-veel-wat willen bewijzen door op 1 jaar tijd een marathon te willen lopen, zeg ik: jullie vragen erom.

22 mei, 2006 13:32  

Een reactie posten

<< Home