dinsdag, mei 02, 2006

Honden, awoe!


Zal ik New York halen zonder hondenbeten? Ik vrees het ergste. De mooiste looproutes worden namelijk ook veelvuldig gebruikt door hondeneigenaren. Ik ben er nooit gerust in als ik aan het lopen ben en ik ontwaar gekwispelstaart in de verte. Vroeg of laat bijt dat. Daarstraks sprong het gekwispelstaart tegen me op. Dat hoeft niet, vind ik.

Ik hoorde de eigenaar beweren dat hij niks doet, zenne. Terwijl dat beest volop aan het doen was naar mijn smaak. Waarop projecteert zo iemand zijn liefde niet op zijn partner? Of op zijn kinderen? Of op een konijn of zo, dat is tenminste eetbaar. Of een goudvis, daar heeft niemand last van.

19 Comments:

Blogger Bruno said...

Niet ongerust zijn Koen, blaffende honden bijten niet. Dat hebben ze althans bij mij nog niet gedaan tijdens het lopen.
Er moet echter wel iemand de eerste zijn

02 mei, 2006 23:54  
Anonymous Anoniem said...

Haaaa, honden
Een heikel punt want onder al die lopers hier zitten ook wel wat hondenliefhebbers en dat zorgt voor commotie.

Ik behoor tot de soort die die beesten liever niet ziet, althans toch niet in een straal van honderd meter rondom mij, zeker niet tijdens het lopen.
Truukje uit de oude doos, Koen: volgende keer als er een hond tegen je opspringt, loop je naar het baasje, begint je met je handen tegen zijn/haar lijf te flapperen en kwijl en lik je voor zijn/haar gezicht. Intussen zeg je gewoon : "het kan geen kwaad hoor, ik doe niets".

Als we dat nu eens allemaal doen, dan hangen die dieren binnenkort allemaal strikt aan de leiband.

Ik ben wel niet verantwoordelijk voor eventuele klachten over ongewenste intimiteiten

03 mei, 2006 06:39  
Blogger David aka Letman said...

Een zeer levendige discussie op de meeste sites over lopen!

03 mei, 2006 08:27  
Anonymous Anoniem said...

Als honden slecht opgevoed blijken (bv dat ongewenst opspringen) dan ligt dat niet aan de hond maar aan het baasje, dus het honden-awoe-titeltje is eigenlijk niet helemaal correct ... wat mogelijk kan helpen, is oogcontact maken met de hond, blik vasthouden en niét als eerste wegkijken, maar dat is al lopend wellicht niet zo makkelijk ... kom hier in de buurt eens lopen, wedden dat je van onze berner sennen geen last zou hebben? :-)

03 mei, 2006 09:03  
Anonymous Anoniem said...

Dat zou ik toch niet doen, Bien.
Ooit was op één te zien hoe Rani De Coninck een reportage maakte over waakhonden... je mocht ze niet in de ogen kijken - moet je nooit doen bij honden die je niet kent - en een week later was ze op het scherm te zien met haar arm in de gips...

Toch maar niet doen dus...

03 mei, 2006 09:52  
Anonymous Anoniem said...

Zwijg er mij van. Dol op honden maar niet terwijl ik aan het lopen ben. Vorige week was er plots een grote loslopende hond in mijn rug aan het duwen/grommen. Rare ervaring. En mijn trauma voor honden tijdens het lopen heb ik opgedaan toen een medeloper een serieuze beet gekregen heeft van een hond die nochthans proper aan de leiband hing. Maar baasjes moeten hun viervoeters onder controle houden.(http://www.lienweb.be/2006/04/27/lelijke-loebas).

03 mei, 2006 10:41  
Anonymous Anoniem said...

Een tijdje geleden was ik op het strand aan het lopen, je weet wel, nog zo'n ideale plaats om met de hond te wandelen. Plots komt er zo'n ferm beest recht op me afgestormd, dus ik denk ook: gewoon negeren, niet kijken.. Eerst loopt ie rakelings langs me, maar de tweede keer neemt ie nog een grotere aanloop en loopt ie me gewoon onderuit. Ik lag daar in tzand, bang dat da beest bovenop me ging springen en beginnen bijten ofzo... Gelukkig niets ergs maar had serieus verschoten! Voor mij dus ook liever aan de leiband, die beestjes!

03 mei, 2006 11:58  
Anonymous Anoniem said...

Nu we het toch over viervoeters hebben : zondag 10km van Knokke gelopen. Veel gewriemel aan bochtjes, paaltjes, je kent dat. Draaien we de dijk op na ongeveer 2km, staat daar een toeschouwer met zijn hondje een beetje te dicht op het parcours ! De man voor mij kan met wat gevloek het hondje - ras onbekend - nog ontwijken. Ik kon gelukkig nog een zijsprongetje maken, zonder ongelukken. Dus : toeschouwers met hond, houd aub afstand, want 1750 lopers, die houd je niet zomaar tegen !

03 mei, 2006 15:19  
Anonymous Anoniem said...

Honden(baasjes) kunnen inderdaad vervelend zijn als één van beide of allebei slecht opgevoed zijn, maar ganzen zijn ook niet van de poes... Dat komt op je afgelopen en dat blaast en slaat met de vleugels; mijn hartslag schiet er telkens de hoogte van in als ik die beestjes weer moet passeren...

03 mei, 2006 21:57  
Anonymous Anoniem said...

't Is eigenlijk heel simpel hè, is je hond niet goed opgevoed: hou hem aan de lijn. Luistert hij als hij vrij rondloopt: geen probleem.

03 mei, 2006 23:39  
Anonymous Anoniem said...

en ge voelt u zo belachlijk als ge moet roepen: " mijnheer , wilt ge uwen hond bijhouden, want ik heb schrik" Ben dus van miserie ,maar naar de fitnessclub gegaan

04 mei, 2006 11:42  
Anonymous Anoniem said...

hondenhouders, awoe! ben vorige week tijdens het joggen gewoon in de kuit gebeten door zo 'nen brave waar ge niet bang moet van zijn, juffrouwke'. de dame aan de andere kant van de leiband vond het niet nodig aan mij te vragen of het ging, maar wel aan haar keffer. aan bruno: blaffende honden bijten wél!

04 mei, 2006 13:10  
Anonymous Anoniem said...

Het is een kwestie van opvoeding, maar wat als de baasjes niet zijn opgevoed? Ik ben zo eens besprongen door een meute jachthonden, wat de twee baasjes erg vermakelijk vonden.

Er zou een toestelletje bestaan dat een voor honden onaangenaam geluid voortbrengt en ze dus op afstand zou moeten houden. Maar ik heb het nog niet in de winkel teruggevonden.

04 mei, 2006 13:50  
Anonymous Anoniem said...

Honden, awoe! is wél een goede titel. Zonder honden zouden zelfs die slecht opgevoede baasjes nog geen kwaad doen, mét een hond wel.

Vreemd toch: volgens alle wetten en reglementen horen honden in ons land verplicht aan een leiband en zijn ze verboden op het strand. Maar o wee als je de baasjes daar vriendelijk op wijst. Dan beginnen zelfs zij te blaffen.

Ik ben geen loper maar wel een fietser. Gelukkig fietsen honden zelden zo snel als ik.

Henk De Corte, Gooik

04 mei, 2006 23:59  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb een dazzer gekocht, dat maakt een onaangenaam (maar onschadelijk)geluid dat bijtgrage honden op andere gedachten brengt. Te koop bij adventure store. Als je veel van die beesten tegenkomt superhandig!

05 mei, 2006 01:23  
Anonymous Anoniem said...

Inderdaad Gugfuz, een dazzer of een gewoon hondenfluitje: dat geeft een fluitsignaal dat de mens niet hoort, maar voor honden heel onaangenaam is. Mijn vriend en ik namen dat telkens mee wanneer we gingen wandelen in de Griekse bergen. Daar lopen veel honden rond.

Lieve

05 mei, 2006 09:18  
Anonymous Anoniem said...

Je bent daar hopelijk zeker van dat het onschadelijk is. Dieven gebruiken ook zulke fluitjes om honden tijdelijk uit te schakelen. Als de hond nadien terug bij bewustzijn komt is hij wel doof.
Trouwens spijtig om al die negatieve dingen te lezen over honden... sommige mensen die Koen's blog lezen houden wel heel veel van dieren.

07 mei, 2006 23:25  
Blogger koen fillet said...

@ Joke. Ha, eindelijk iemand die het voor de honden opneemt.

07 mei, 2006 23:27  
Anonymous Anoniem said...

Joke,
honden gaan niet buiten westen en worden zeker niet doof van een dazzer! Dazzers worden ook gebruikt om honden af te richten, vooral om dat irritante geblaf naar alles en iedereen af te leren! Ik hou ook van honden, tenminste als ze goed opgevoed zijn en me niet lastig vallen als ik loop (ik ben 1 keer gebeten).

08 mei, 2006 09:32  

Een reactie posten

<< Home