maandag, januari 23, 2006

Snerpend ijs.

training 2301
Zoveelste wandeljog.
Je krijgt een druipneus als je door de kou loopt en ik heb vandaag gemerkt dat ik nog niet voldoende atletisch ben om zonder zakdoek te snuiten. Nog ervaringen van vanavond: het geluid van loopschoenen op ijs en sneeuw, dat is heerlijk. En het is verdomd jammer dat mijn fototoestel nog altijd stuk is, want de ondergaande zon zorgde voor spektakel in de polder. Een kapotte lens, het gaat ruim 150 euro kosten om die te laten herstellen, ik denk dat ik beter iets nieuws koop want zo'n weblog zonder fotoos is maar kalig. Totdaar de zintuiglijke aspecten van mijn maandagse training.

Ilse Vaes, diëtiste, heeft vandaag gepeild hoe het gewichtmatig met ons gaat. Ik ben na het lopen nog eens op de weegschaal gaan staan: 88 kg. Ik mail haar dat lichtjes ontgoocheld terug. Ongoocheld omdat het is al erg lang 88 kg is, soms 89. Ik heb het gevoel dat ik vast zit. Ik vertel haar ook dat het diëten vrijwel onmogelijk is in crisissituaties: te laat thuiskomen met de kinderen en dan snelsnel iets op tafel moeten toveren. Vroeger gingen we dan pizza's halen, of gooiden we diepvriespaella in een pan. We hebben daar nog geen goed alternatief voor gevonden.

Ilse mailt terug dat ze tevreden is met die 88 kg (ik kom van 90,5). Om vet te verbranden moet je héél erg lang lopen, troost ze. Eén kilo vet is 7000 kcal. Mijn Polar geeft aan dat ik vandaag 560 kcal heb verbruikt. Dat moet je dus twaalf keer doen voor ocharme één kilootje. Conclusie: van sport verlies je nauwelijks gewicht, het is je voeding die het verschil moet maken. En ze voegt er een snelsnelrecept voor huishoudelijke crisissituaties aan toe. Wellicht kan u daar ook uw voordeel mee doen:

Pastavierkantjes met doperwtjes (4 personen)

1 eetl. olijfolie
25 g bacon
1 ui fijngehakt
1 stengel witte selder fijngehakt
400 g diepvriesdoperwtjes
1 klein doosje tomatenpuree
1 liter kippebouillon (2 blokjes in 1 liter water)
250 g verse lasagnevellen (in kleine vierkantjes gesneden van 2 cm)
25 g rauwe ham (in reepjes gesneden)
Zout, peper

1. olie verhitten en ui, spek en selder 3 minuten roerbakken
2. doperwten, bouillon en tomatenpuree toevoegen en aan de kook brengen
3. de pastavierkantjes laten meekoken tot ze gaar zijn ( 3 min.)
4. rauwe reepjes ham erdoor roeren en serveren met versgeraspte parmezaan, met veel versgehakte peterselie.

Overschot invriezen en houden voor wanneer je heel snel wil eten.

5 Comments:

Blogger kris said...

Koen speelt hier zowaar S.O.S.PIET . Nu nog werken naar het zelfde lichaamsgewicht en je bent er klaar voor. Overigens Koen , morgen vriest het -6 °C en de bescheiden resten van je vetlaagje kunnen dan nog van pas komen... Les excuses sont fait pour s'en servir!

23 januari, 2006 22:44  
Anonymous Anoniem said...

toch even de bron van het recept vermelden. Het komt uit de pastabijbel / auteur is jeni wright/ uitgeverij zuid boekproducties. Maar toch met een eigen interpretatie: ik gebruik bacon in plaats van ontbijtspek om de vetcaloriën te beperken.
uw diëtiste

24 januari, 2006 08:50  
Anonymous Anoniem said...

kalig -
zonder plaatjes?
misschien wel....
maar het geeft op zijn minst ruimte
tot het maken van eigen fantasierijke beelden

25 januari, 2006 09:59  
Anonymous Anoniem said...

Heel lekker en supersnel klaar vind ik pasta met tomatensaus en tonijn.
Voor 2 personen:
200 gr pasta (eender welke soort gaarkoken)
Een ui in stukjes snijden, fruiten in koffielepel olijfolie. 500g tomatenpassata toevoegen en goed doorwarmen. Op het einde 150 gr tonijn uit blik (in eigen nat) toevoegen (eerst laten uitlekken!)
Saus bij pasta doen en klaar!

25 januari, 2006 11:08  
Anonymous Anoniem said...

Nog sneller en ook lekker:

pasta koken - afgieten - potje pesto - tonijn op olijfolie en room (desgewenst) toevoegen - kort opwarmen - opdienen met verse basilicum, parmezaanse kaas en versgemalen zwarte peper.

31 januari, 2006 11:12  

Een reactie posten

<< Home