zondag, december 18, 2005

Het voordeel van griep.

weegschaal 1
Er zijn mensen die denken dat het marathonproject van Canvas een vermageringsprogramma is. Dat is niet zo, je hoefde geen overgewicht te hebben om geselecteerd te worden. S. bijvoorbeeld is graatmager. Als ze nog afvalt kan ze zich verstoppen achter de veters van haar loopschoenen.

Maar, eerlijk is eerlijk, ikzelf sleur teveel kilo's met me mee en dat maakt een marathon alleen maar moeilijker. Ik had verwacht dat de diëtiste zou zeggen: vijftien kilo eraf, en snel. Dat zei ze niet. Twee kilo vermageren volstaat voorlopig, ook al omdat spieren meer wegen dan vet. Door de looptraining ga ik van dat zwaar spierweefsel aanmaken.

Ik vertrok aan 90,5 kg, met mijn lengte is dat body mass index 29,2. Net geen obesitas. Ik heb nu acht dagen op mijn voeding gelet, maar de weegschaal bewoog nauwelijks. 't Is zo'n onnauwkeurig badkamermodelletje waarop je geen verschil ziet tussen 90,5 en 90,4. Maar wat gebeurt er na twee dagen buikgriep? Ruim twee kilo eraf, meneer! Vanmorgen 88 kg. BMI 28,4. Yes!

De griep is nog niet echt uit mijn lijf, maar ik denkt dat ik straks toch efkes ga lopen. Ik wil voelen wat het effect is van twee kilogram minder carrosserie.

(Update na het lopen) Lichtjes grieperig blijkbaar geen bezwaar: dat lopen, euh, liep lekker. Zweten, douchen, uitgeziekt. Overigens lijkt het me gepast om de Shell Boys te bedanken. Ik gebruik stiekem hun voetbalveld. Zelfs in het pikkedonker kan je navigeren op de witte lijnen. Het enige nadeel: ik breng dikke klodden kalk het huis binnen.

Onderweegs geluisterd naar:
-Jah in dub - Sly & Robbie (zware reggae jogt lekker)
-Whole lotta love - Led Zeppelin
-Poor butterfly - Brother Bones (ex-schoenpoetser op 78 toeren)
-Stumbling through the dark - Jayhawks
en nog veel meer...

6 Comments:

Anonymous Anoniem said...

WEDDEN DAT JE NU EEN NIEUWE WEEGSCHAAL KRIJGT?
mss van één of andere sponsor!

vr grtjs
linda

18 december, 2005 21:37  
Blogger Bruno said...

hoe geraak je nu aan zo'n enige muziek ?
Bij de radio werken kan toch zijn voordelen hebben

19 december, 2005 12:34  
Anonymous Anoniem said...

beste koen,

poor butterfly,mooie muziek om op koortje te dansen.mijn papegaai heeft het ook al opgenomen.nu hoor ik dat liedje dus altijd,ondertussen is mijn koortje versleten.
whole lotta love voor mijn twee goudvissen.

nog dit,mijn collega op het werk heeft ook last van overgewicht, we lunchen al eens samen.tijdens de lunch trek hij zijn buik in,zo eet hij minder,zegt hij.

19 december, 2005 17:53  
Anonymous Anoniem said...

Dat je nog niet echt afvalt (behalve bij griep dan) is normaal hoor. Ik kwam in het begin van mijn "loopcarrière" alleen maar aan, maar mijn kleren gingen wel losser zitten dus ik wist dat ik goe bezig was... vetten omzetten in spieren = slanker worden, maar wel een tikske zwaarder worden (in het begin toch, na een drietal maanden begonnen de kilo's er toch wel af te vliegen, 11 kg in totaal).
Leuke muziek trouwens!

19 december, 2005 20:10  
Blogger kris said...

Jaja, steek het maar op de tolerantie van je weegschaal... les excuses sont fait pour...... Ik zeg je dit: niks is zo symphatiek als een wijzerplaat. digitale aanduidingen zijn .. hoe zal ik het zeggen "rationeel", "cool" ? etc. Bemin de PARALLAX en gebruik het zonodig als excuus.

20 december, 2005 14:40  
Anonymous Anoniem said...

Beste Koen,
Zonet heb met de BMI-meter van het Nederlandse voedingscentrum berekend dat, - als u Hollander was - u met uw 1.77 gewoon te klein bent voor uw gewicht. Kunt u in België niet gewoon via uw ziekenfonds in aanmerking komen voor lichaamsverlenging?

21 december, 2005 22:59  

Een reactie posten

<< Home