donderdag, december 08, 2005

Fietsen is een makkie.

Alpendub
Nog nooit zo snel van gedacht veranderd als nu. Een goed uur geleden zeurde ik nog over dat diëet waar ik aan moet beginnen. Ondertussen denk ik daar anders over. Ik heb namelijk mijn eerste twintig minuten gelopen.

Vastgesteld: fietsen is geen sport, fietsen is een makkie. Of beter: fietsen zoals ik de voorbije dagen gefietst heb is een makkie. Lopen niet. Nog vastgesteld: elke kilo die ik moet meesleuren is er één teveel. Het ging moeizaam. Eerst een paar minuten héél moeizaam tot mijn spieren wat op temperatuur kwamen, vervolgens gewoon moeizaam en tenslotte, nadat ik eventjes was gestopt omdat mijn iPod raar deed, weer héél moeizaam.

Maakten het lijden draaglijk:
-Ashes to ashes - David Bowie
-The Scarlet Tide - Elvis Costello
-Que nadie sepa mi sufrir - Los Lobos
-Heavy metal drummer - Wilco
-Sepp Dub - Alpendub (rare, Oostenrijkse jodelreggae. Zie foto. Te zot voor Radio 1, maar goed gerief om op te joggen.)

Twintig minuten. Als we veronderstellen dat ik in New York pakweg vijf uur nodig ga hebben voor die 42 kilometer, is dat vijftien keer langer... Wens me kracht. Spier- en wils-.

11 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik heb ondertussen alles van vandaag eventjes laten bezinken.
Vernemen dat je een "lichte carrosserie" hebt voor het lopen van lange afstanden, dat leidt uiteraard tot gepieker,zij het dan voorlopig in lichte mate.
Maar als een mens moe is lijkt een mug een olifant.
Morgen zet ik er mijn schouders onder en ga ik gezwind de strijd aan met de beperkingen van mijn gestel. Als dat geen peptalk is!!!

Tot zaterdag op de training!

08 december, 2005 22:52  
Blogger Bruno said...

Lopen is inderdaad een gewichtsverplaatsingssport.
Bij fietsen daarentegen mogen de banden het gewicht verplaatsen.
Zal me dan zelf maar ook op de kg-afvallers lijst zetten zekers, want als ik samen met jullie de 20 km van Brussel wil halen, vrees ik dat er ook enkele chocolaatjes zullen moeten blijven rusten in mijn kast.
Succes met het dieet

Bruno, één van de afvallers uit het programma

08 december, 2005 23:51  
Anonymous Anoniem said...

Uwen iPod doet raar omdat die TE veel schokt. Ik heb dit ook steeds als ik loop. Bij het fietsen dus niet.

09 december, 2005 12:49  
Blogger kris said...

Lopen..twintig minuten...geduld. ik duim dat het niet eindigt zoals bij Will Tura :-)

09 december, 2005 17:52  
Anonymous Anoniem said...

eettip 2 : (jaja...des noods wandel ik die 42 km wel, dat kan ik zelfs wel aan...ik hoor het je nog zeggen!)Ik neem aan dat je de goede raad gekregen hebt om dagelijks je portie rauwkost te verorberen. Uit ervaring weet ik dat als je dit dagelijks over een langere periode moet eten, flink kan gaan tegen steken, varieer daarom en maak die salades wat hartiger met bv. wat olijven, augurken, uitjes, enz...(keuze genoeg in de afdeling 'zure bommen' bij je plaatselijke supermarkt), sla dressings op basis van yoghurt zijn ook te vinden en best te pruimen. Voor je ontbijt mag je gerust wat variatie invoeren, bv muesli, havermout, deze zijn zeer makkelijk te combineren met vers fruit (neen geen chocolade Koen!).
Naarmate je trainingsschema zal vorderen heb je gewoon volwaardige voeding nodig om op een efficiente en verantwoorde manier je opdracht te vervullen...maar goed, dat zullen al die experts je al wel verteld hebben. Hoop dat je er wat aan hebt,
volhouden en dan lukt t wel!

09 december, 2005 18:23  
Anonymous Anoniem said...

Veel succes met de training & eens je de microbe te pakken hebt blijf je lopen en wordt het een verslaving .. net als chocolade .. Ook een voordeel als je loopt .. je kan jezelf iets meer permitteren.

09 december, 2005 19:58  
Anonymous Anoniem said...

beste koen,

ik lees met steeds meer plezier je ervaringen en de bijhorende commentaar.door mijn slechte loop ervaringen fiets ik nu liever.vroeger liep ik steeds langs het albert kanaal tot ik op het gedacht kwam dat lopen op het albert kanaal zachter moet zijn.
een visser heeft me toen aan de haak geslagen,hij dacht dat hij een dolfijn gevangen had.

09 december, 2005 20:32  
Anonymous Anoniem said...

Dag Koen,

Jij bent aan het werken aan mijn droom; de marathon van NY lopen heeft me altijd gefascineerd. Waarschijnlijk zal ik nooit zover geraken, want ik heb niet het geschikte sportlijf hiervoor. Ik loop al zeventien jaar met tussenposen en recent terug begonnen in mei met 5 maal twee minuten. Ondertussen loop ik 15km! maar het tempo zal wel niet aanvaardbaar zijn om te kunnen spreken van hardlopen. Kan je trouwens de marathon van NY joggen?

Ik ga je log dagelijks volgen; het is een beetje een hart onder de riem voor mij (en anderen) met een BMI 30+.

Zelf houd ik mijn loopprestaties ook bij in een blog. Moest het je interesseren je leest het onder de categorie mens sana, corpore sano op mijn weblog.

Nu ga ik eerst nog 60 keer door de knieën, bedankt voor de tip.

10 december, 2005 10:30  
Anonymous Anoniem said...

schitterend dat je dit doet ! Heb zelf ook een dappere poging achter de rug om te "leren lopen", maar dat moet puur op karakter, de natuur wil niet mee ... Ben niet echt wat je zou noemen aerodynamisch gebouwd, net wat teveel vrouw voor dit soort sport, en na 30 sec ziet mijn hoofd iets wat je niet anders kan omschrijven dan bordeaux .. Ik probeer me dan ook discreet te verbergen in 't park, kwestie van wat conditie op te bouwen voor ik de buren onder ogen kom :-) Je zièt gewoon van ver dat het me moeite kost, en dan nog gaat het niet echt vooruit. Toen ik na 2 weken dapper loopschema volgen last kreeg van gezwollen enkels (slechte schoenen naar 't schijnt) was ik niet helemaal ongelukkig met dat excuus dat me nu wel dwong de training uit te stellen ... Maar de laatste dagen kriebelt het weer, ik wil dringend weer wat meer bewegen, liefst buiten, en neem me dus voor om drrringend die nieuwe schoenen te gaan kopen ... Vreemd genoeg vind ik tot nu toe steeds de beste excuses om ook dat uit te stellen: te laat gewerkt, winkel al dicht, deze maand geen geld meer ... En toch wil ik het echt wel graag leren en kunnen ! Ga jouw vooruitgang wat volgen, motiveert me wel ! Ik woon niet zo heel ver van Rupelmonde, 't zou dus best kunnen dat je ooit aan de overkant van 't water iemand met een rode kop puffend kilometers ziet (proberen) afmalen :-) 'k Zal zwaaien, wens je veel succes toe !

10 december, 2005 11:44  
Anonymous Anoniem said...

LS

Ook ik ga vanaf heden 60 x dagelijks door de knietjes om te vermijden van door te knietjes te gaan tijdens het lopen ;-)

Koen, succes nog met je loop&blog avonturen ... Bedenk steeds, je bent nooit alleen ... mmh, is dit nu positief of negatief ? Dat mag je zelf bepalen ;-)

Ook ik loop ooit die marathon in New-York ... ooit

In ieder geval , loop ze !

10 december, 2005 13:36  
Anonymous Anoniem said...

Lopen met een I-pod lukt niet, eenvoudigweg omdat er een harde schijf in zit en de roterende deeltjes de schokken van het lopen niet aankunnen, na +/- 1 km slaat ie tilt (heb ik zelf kunnen ondervinden). Oplossing: een mp3-spelertje met flash-geheugen. Gebruik ik nu ook tijdens het lopen. Ben uiteraard tevreden van de I-pod maar lopen doe je best met een flash-speler.

13 december, 2005 12:32  

Een reactie posten

<< Home